Menu




Reālos apstākļos izmēģina alternatīvo degvielu

Ziņas 01.06.2021   

Reālos apstākļos izmēģina alternatīvo degvielu


Degvielas ekonomija, ekonomiskais ieguvums, kā arī zaļa domāšana ir transporta un loģistikas uzņēmumu ikdiena. Kamēr lielākā daļa izvērtē izvēles iespējas, reti kurš uzņēmums pārbauda tehniku reālos, skarbos darba apstākļos. Viens no vadošajiem Latvijas mežizstrādes uzņēmumiem R GRUPA piedalās eksperimentā, sadarbībā ar Scania Latvia un Virši, izmēģinot transportu, kas aprīkots ar dzinēju, kurš darbojas ar alternatīvu degvielas veidu – saspiesto dabasgāzi (CNG).

Sasniedzot noteiktus uzņēmējdarbības apjomus, ekonomisko pamatojumu nākas izvērtēt kompleksi. Nozarēs, kur tehnika spēlē aizvien būtiskāku lomu, liela nozīme ir tieši ilgtermiņa stratēģijai, jo ieguldījumi mēdz būt ievērojami. Alternatīvu, zemāku izmešu degvielas risinājumu sākotnējā papildu investīcija var svārstīties no 15 līdz 25%. CO2 emisijas līmenis ir krietni zemāks, taču šādam risinājumam, diemžēl, valsts atbalsts krietni atpaliek no vadošo Eiropas Savienības dalībvalstu piemēra, kur zaļās enerģijas transportam tiek piešķirti daudzveidīgi atvieglojumi.

Bez ekonomiskajiem ieguvumiem šajā eksperimentā tiks pārbaudīts, cik viegli vai sarežģīti ir plānot brauciena maršrutus, kāds ir CNG uzpildes process un kāda ir automašīnas vadāmība mainīgas slodzes apstākļos.

Mežizstrādes nozarē, atšķirībā no uzņēmumiem, kas nodarbojas tikai ar kravu pārvadājumiem, transporta izmaksu komponenšu ir krietni vairāk, turklāt, tās ir dinamiskas pēc savas būtības. Raugoties nākotnē un domājot ilgtermiņā, vēlamies saprast, vai alternatīvais degvielas veids – saspiesta dabasgāze – ir efektīvs ne tikai uz papīra, bet arī dabā? Eksperiments to parādīs,” stāsta R GRUPA izpilddirektors Aivars Kreicbergs.

Foto (no kreisās): Aivars Kreicbergs (R GRUPA izpilddirektors), Mārtiņš Jurevics (R GRUPA šoferis, kurš veiks testa braucienu), Guntis Bukalders (Scania Latvia pārdošanas vadītājs).

Eksperiments tiks veikts ar Scania R 410 kravas vilcēju, kura dzinējs darbojas ar CNG. Scania kā ražotājs jau četrus gadus pēc kārtas ir atzīts par visekonomiskāko un dabai draudzīgāko kravas automašīnu savā klasē.

Alternatīvā degviela kravas auto nozarē vairs nav nākotne. Scania ir ilgtspējīgu transporta risinājumu līderis un jau šobrīd piedāvā 24 dažādus, ar atšķirīgām alternatīvajām degvielām darbināmus motorus. Vispieprasītākās ir ar gāzes motoru darbināmās automašīnas, ar kurām Latvijā mūsu klienti brauc jau vairāk nekā divus gadus. Scania CNG automašīnas nodrošina ne tikai CO2 samazinājumu, bet arī finansiālo ieguvumu kopējās ekspluatācijas izmaksās. Šī brīža jaunākie Scania CNG risinājumi ļauj veikt ar vienu uzpildi jau 800 km garu distanci, un ar alternatīvo degvielu motoru darbināmās kravas automašīnas Latvijā drīkst vest līdz pat 1000 kg lielāku kravu. Mēs saviem klientiem palīdzam sasniegt viņu biznesa mērķus, izmantojot videi draudzīgus transporta risinājumus,” stāsta Guntis Bukalders, Scania Latvia pārdošanas vadītājs.

Zīmīgi, ka eksperimentā pārvadāt plānots tieši ekoloģisko degvielu jeb enerģētisko šķeldu. Tā tiks transportēta speciāli piemērotā 30 tonnu puspiekabē no iekraušanas vietām līdz katlu mājām un ostām vienas nedēļas garumā. Tas nozīmē, ka pārvietošanās apstākļi būs gana intensīvi un noteikti - ne no vieglākajiem.

Eiropas Savienības īstenotā klimata politika pēdējo gadu laikā mērķtiecīgi veicina alternatīvo degvielas veidu izmantošanu transportā. Saspiestā dabasgāze jeb CNG ir jau šodien lietojams ekonomiskāks un ekoloģiskāks alternatīvās degvielas veids, salīdzinot ar dīzeļdegvielu un benzīnu. Esam pārliecināti, ka tāpat kā citu mūsu klientu pieredze, arī uzņēmuma R GRUPA eksperiments pierādīs CNG kā degvielas veida priekšrocības praksē. Uzņēmumiem atjaunojot savus autoparkus uz ekonomiskākiem, videi draudzīgākiem un drošākiem transportlīdzekļiem, būtisks faktors ir alternatīvā degvielas veida infrastruktūras pieejamība. Virši kopš 2019. gada mērķtiecīgi attīsta saspiestās dabasgāzes pieejamību visā Latvijas teritorijā. Šobrīd publiski pieejamas jau sešas CNG stacijas, turklāt, līdz gada beigām plānots atklāt vēl četras.” komentē Virši valdes priekšsēdētājs un izpilddirektors Jānis Vība.

CNG sastāv galvenokārt no metāna. Tā tiek ražota saspiežot dabas gāzi līdz mazāk nekā vienam procentam no tilpuma, kādā tā atrodas dabiskā veidā pie atmosfēras spiediena. Šādi saspiesta dabas gāze tiek turēta pie 200 – 230 bāru spiediena un ir lietojama kā degviela automašīnu dzinējos. Saspiestajai dabasgāzei ir augstāks enerģijas saturs nekā benzīnam vai dīzeļdegvielai. Tas ir lētāks un tīrāks degvielas veids, kas nodrošina to pašu nobraukuma distanci.



 





Jūs varētu interesēt arī


Ziņas

Akmeņu savākšanas iekārta Stoneless

Akmeņu savākšanas iekārta Stoneless

Kvadraciklam vai minitraktoram piekabināms akmeņu savācējs S...

Ziņas

Iznācis žurnāla PROFI LATVIJA jaunais numurs!

Iznācis žurnāla PROFI LATVIJA jaunais numurs!

Šajā profi Latvija žurnālā, kā jau ierasts, piedāvājam visda...

Ziņas

Väderstad piedāvā lielākas ietilpības BioDrill

Väderstad piedāvā lielākas ietilpības BioDrill

Väderstad palielinājis sīksēklu sējmašīnas BioDrill tvertnes...