Menu




PRAKTISKAIS TESTS: Krone GX 440

Testi 10.02.2025   

PRAKTISKAIS TESTS: Krone GX 440


Vienīgi GX un neko citu?

Viena piekabe visam, un viss vienā piekabē? Vismaz tā sola Krone attiecībā uz piekabes GX izmantošanu lauksaimniecībā. Profi to izmēģināja.

 GX 440 var izmantot par transportēšanas un smalcināšanas piekabi, taču tās iegāde tikai šādam lietojumam būtu izšķērdība. Tam piemērotākas ir Krone sērijas TX piekabes.

Tik daudz jāpasaka uzreiz: testētā piekabe aprīkojuma pamatversijā ar divasu šasiju maksā vairāk nekā 124 000 eiro, bet testētajā versijā ar trīsasu šasiju un gandrīz visām pieejamajām opcijām – 198 000 eiro. Salīdzināma TX sērijas smalcināšanas un transportēšanas piekabe saskaņā ar cenrādi maksā 102 000 eiro, proti, par aptuveni ceturtdaļu mazāk nekā ar lenti aprīkotā piekabe. Tāpēc svarīgi noskaidrot, ko gan piekabe GX saimniecībā spēj paveikt vairāk nekā parastā smalcinātājpiekabe.

Kā liecina Krone norādītā informācija, testētā modeļa GX 440 nominālā ietilpība bez dozētājveltņiem ir 44 m3. Piekabei ir trīsasu šasija ar elektronisku piespiedu stūrēšanu. Ar to aprīkotā GX tukšā stāvoklī svēra 11,6 tonnas. Tādējādi, ņemot vērā pieļaujamo pilno masu 31 t, paliek lietderīgā kravnesība 19,4 t, ieskaitot 4 t atbalsta slodzi uz jūgstieni. Tam sērijveidā ir K80 lodveida sakabe, un piespiedu stūrēšanai papildus bija jāpievieno K50.

Nākotnē Krone noteikti izmantos arī bezkontakta piespiedu stūrēšanu. Jau tagad jūgstieņa hidrauliskais šarnīrsavienojums ir aprīkots ar leņķa sensoru, kas (ja vienreiz ir veikta iestatīšana) pēc katras automātiskās izkraušanas nolīmeņo piekabi horizontālā stāvoklī. Lokanā jūgstieņa priekšrocības, kas saistītas ar atsperojumu, smalcināšanas vienkāršumu un vieglu pievienošanu un atvienošanu, saglabājas. Patiesībā trūkst tikai šīs funkcijas ārējās vadības.

DER ZINĀT

Ø  Krone sortimentā līdztekus TX sērijai ir arī universālā transportēšanas piekabe GX ar lenti.

Ø  Lentes sistēma nodrošina ātru un saudzīgu izkraušanu. Sistēmas apkope ir vienkārša.

Ø  Tā kā GX maksā par 25% dārgāk nekā TX sērijas smalcināšanas un transportēšanas piekabe, tās iegādi der apsvērt, ja tai paredzama liela noslodze.

 Priekšējais borts ar lenti

Ar lenti aprīkotās piekabes sistēma ir vienkārša: grīdu sedz 3,8 mm bieza austa materiāla lente, pie kuras pieskrūvēts priekšējais borts. Lente ir savienota ar dubultu plakanposmu ķēdi, kas virzās zem piekabes, tās priekšgalā iet pāri hidromotora zobratiem un atkal ir pieskrūvēta pie priekšējā borta. Lentes galu pārejas vietā pie priekšējā borta un ķēdes ir pieskrūvēta trīskārša profila līste. Tādējādi veidojas stingrs savienojums starp sienu, lenti un ķēdi.

Šis savienojums ir pastāvīgi nospriegots. Krone norāda, ka lentes pārraušanas slodze ir 100 t, bet katrai ķēdei 25 tonnas. Katrā ziņā mūsu testa laikā lente izturēja visos gadījumos – pat tad, kad piekabe dažreiz tika pārslogota (saimniecības robežās pārvietojot kūtsmēslus, graudus, kompostu) .

Lente tiek vilkta uz aizmuguri, izmantojot divus sinhronizētus hidromotorus, kas uzstādīti piekabes priekšdaļā. Starp ķēdēm un zobratiem vienmēr ir stingrs savienojums. Tādējādi, vadoties pēc priekšējās vārpstas apgriezienu skaita, elektronika precīzi zina, cik tālu priekšējais borts ir pavilkts uz aizmuguri.

Tas nodrošina precīzu izkraušanu atkarībā no nobrauktā attāluma – Krone to sauc par ExactUnload, un tās darbības princips ir šāds: pateicoties riteņu sensoriem, hidraulika velk lenti tik ātri, kā vadītājs to iepriekš ieprogrammējis.

Šāds aprīkojums par 180 eiro nav dārgs, taču praksē to tikpat kā neizmantojām, jo nepieciešamo krautnes posma garumu parasti nemaz nevar iepriekš zināt. Turklāt skābbarības veltņa vadītājs labprāt pa rāciju paziņo visas izkraušanas zonas.

 60 sekundes

Neatkarīgi no kravas veida izkraušanas ātrums pārliecina – ja vadītājs vēlas, kravu var izkraut mazāk nekā 60 sekundēs (bez dozētājveltņiem). Protams, izkraušanas ātrumu var arī regulēt. Tas viegli izdarāms terminālī vai pat ar tālvadības pulti (1500 EUR).

Iesakām izmantot šo opciju, jo saimniecībā piekabē noteikti tiks no aizmugures iekrautas vai izkrautas ķīpas, paletes vai citas gabalkravas, arī ar dozējamu kraušanas vadību. Ja vadītājs stāv piekabes aizmugurē, viņš var kontrolētā ātrumā darbināt lenti, vadīt paceļamo bortu vai vienkārši ievilkt kravu kravas kastē – lieliski! Ierobežots ir tikai bezvadu tālvadības pults darbības rādiuss, taču šo lietu Krone plāno nākotnē uzlabot.

Testa laikā izkrāvām kartupeļus uz transportierlentes caur 20 x 25 cm graudu lūku. Viss darbojās nevainojami. Liela priekšrocība ir tā, ka jutīgie kartupeļu bumbuļi netiek saspiesti, bet pārvietoti tiešā veidā, pateicoties lentei, kas virzās pa apli. Vēl viena lentes sistēmas priekšrocība ir iespēja veikt izkraušanu zemās ēkās vai vārtos, nebaidoties aizķert jumtu.

 Pārredzamība

Kravas kastes pārredzamība caur lielo organiskā stikla logu ir laba, ja vien logs ir tīrs. Rīta rasa, lipīgas kukurūzas paliekas vai netīrumi rada nepieciešamību pēc mazgāšanas ar augstspiedienu. Alternatīvi piemontēt režģi kā smalcinātājpiekabei nav jēgas, jo priekšējā borta priekšpusē var izbirt pārāk daudz materiāla un piekabe vairs nebūs pietiekami noslēgta ne graudu, ne rapša transportēšanai. Sliktas pārredzamības gadījumā palīdz jūgstienis ar šarnīrsavienojumu – kad tas līdz galam nolaists, vadītājs var ieskatīties piekabē arī caur atlokāmo režģi virs priekšējā borta – saprotams, atkarībā no sēdekļa augstuma.

Atlikušie daudzumi, kas ar priekšējo bortu tiek bīdīti uz priekšu, izkrīt pa atverēm, kas grīdā izveidotas ar lāzergriešanas tehnoloģiju, vai tiek pārvietoti priekšā piekabei. Sliktākajā gadījumā materiāls nonāk pa apli virzītās lentes pretējā pusē. Pēc tam zem piekabes esošie lentes skrāpji notīra lielāko daļu materiāla.

Turklāt abās piekabes pusēs ir atveramas lūkas, caur kurām var notīrīt lentes apakšpusi vai pārbaudīt un notīrīt skrāpjus. Mums starp virzītājrullīti un lenti uzkrājās maz materiāla.

 Ūdensnecaurlaidīga?

Graudi, kukurūza, kartupeļi un smalcināta lopbarība nekādus izaicinājumus GX piekabei nesagādā. Kā stāsta praktiķi, pat rapša izkraušanas laikā priekšējā borta priekšpusē izbirst tikai daži graudi. Lai to panāktu, jābūt pareizi noregulētam bīdāmā borta poliuretāna blīvējumam pie ārsienas, kas veidota no sendvičpaneļiem. Turklāt – lai nerastos pārpratumi, jānorāda, ka mēs piepildījām ar rapsi GX apakšējo daļu ar nolaistiem sānu bortu paaugstinājumiem, jo arī šādā stāvoklī kravas kastes ietilpība ir 30 kubikmetru.

Kas attiecas uz hidrauliskajiem sānu bortiem, katrā ziņā ieteicams izmantot šo opciju (par 6500 EUR), ja paredzēts ar GX transportēt jebkāda veida bietes vai dārzeņus. Divi sinhroni darbojošies hidrocilindri pabīda kreiso vai labo bortu par 60 cm uz augšu un leju, tā samazinot iekraušanas augstumu līdz 3,35 m. Izklausās pēc spēlēšanās, taču patiesībā šī funkcija ir noderīga un ļauj līkumos nolaist sānu bortu arī smalcināšanas laikā. Smalcinātāja vadītāja darba precizitātes līmenis ievērojami paaugstinās, nemaz nerunājot par labāku piekabes pārredzamību.

Hidraulisko sānu bortu trūkums saistīts ar kravas kastes pārsegu. Tas ir piestiprināts sānos un nosedz piekabi, kad pacelti sānu borti. Taču šādā gadījumā starp bortu un pārsega tīklu veidojas liela sprauga – īpaši tāpēc, ka profiliem ir ķīļveida forma, tie ir plati, un uz tiem uzkrājas lopbarības paliekas.

To vēl varētu piedot, taču diemžēl piekabes aizmugurē šīs paliekas iestrēgst pakaļējā borta pacelšanas hidrocilindru kinemātikajās daļās. Tur tās kalpošanas laikā izraisa koroziju un apgrūtina tīrīšanu. Krone sola uzlabot blīvējumu.

 Ar vai bez dozētājveltņiem

Runājot par aizmugures bortu un dozētājveltņiem, jāatzīst, ka medaļai ir divas puses. Aizmugures borts patīkami plaši un – galvenais – kompakti atveras uz augšu bez lielas izvirzīšanās aizmugurē, padarot iespējamu iekraušanu no aizmugures.

Kad opcijas veidā (par 12 000 EUR piemaksu) pieejamie dozētājveltņi netiek izmantoti, tie var palikt aizmugures bortā. Šajā nolūkā vispirms jānoņem ķēde no piedziņas riteņa piekabes kreisajā pusē un pēc tam tikai jāpārskrūvē četri aizslēgi, rezultātā borts atveras par 20 cm tālāk uz priekšu, un dozētājveltņi kopā ar borta aizmugurējo daļu tiek pacelti uz augšu. Izmantojot piekabes integrētās teleskopiskās alumīnija kāpnes, pārveide aizņem 15–20 minūtes. Tiktāl viss ir labi.

Taču ar aizmugures bortam pielocītiem dozētājveltņiem palielinās slodze uz borta kinemātiku. Piemēram, ja smalcināta materiāla iekraušanas laikā izveidojas pārāk augsta kaudze, materiāls ieķeras uz augšu pagrieztajos dozētājveltņos. Arī biešu un kartupeļu novākšanas laikā novērojām, ka atvērtajos dozētājveltņos sakrājas bumbuļi. Tādējādi palielinās aizmugures borta svars un slodze uz tapām un hidrocilindriem.

Testētajam modelim jau bija kļuvušas vaļīgas metināšanas šuves pie tapām. Taču pēc tam Krone veikusi konstrukcijas un kinemātikas pastiprināšanu. Sakarā ar ļoti vienmērīgo izkraušanu, kuras laikā materiāls netiek saspiests, iesakām vispār atteikties no dozētājveltņiem. Krone piedāvā nosedzošas plāksnes, lai dozētājveltņus varētu demontēt.

Uzzini vairāk!

TEHNISKIE DATI

KRONE GX 440

MASA

Pieļaujamā pilnā masa

31 000 kg

Pieļaujamā atbalsta slodze

4 t

Atbalsta slodze tukšā stāvoklī

1200 kg

Pašmasa

11 650 kg

Kravnesība

19 350 kg

KRAVAS KASTE

Garums

8,55 m

Platums

2,3 m

Augstums (ar/bez bortu paaugstinājuma)

2,15/1,6 m

Tilpums (ar/bez bortu paaugstinājuma)

43,5/31 m3

Izkraušanas ilgums

60 s

Priekšējā borta atbīdīšanas ilgums

45 s

ŠASIJA

Asis

BPW

Platums

2,99/2,55 m

Garums

10,25 m

Augstums

4,00 m

Riepas

Vredestein 800/45 R26,5

CENA SASKAŅĀ AR CENRĀDI1)

Aprīkojuma pamatversija

124 155 EUR

Testētā aprīkojuma versija

198 299 EUR

1) Bez PVN

Ražotāja informācija

 Sarežģītāka, bet vienkārša

Piekabe GX ir sarežģītāka nekā TX – tas ir skaidrs. Pateicoties ISOBUS vadībai ar integrētiem svariem, visas funkcijas ir pieejamas traktora displejā un iespējams izmantot lielu skaitu dažādu automātisko funkciju. Iesācējiem parasti pietiek ar automātiskās iztukšošanas pogu: pretuzbraukšanas aizsargs paceļas uz augšu, atveras borts, un sākas izkraušana iepriekš iestatītajā un saglabātajā ātrumā.

Kad piekabe ir tukša, atliek tikai vēlreiz nospiest pogu, un borts aizveras, lente aizbīda priekšējo bortu atpakaļ uz priekšpusi, un pretuzbraukšanas aizsargs hidrauliski nolaižas (vai arī tas notiek ne vēlāk kā pie pārvietošanās ar 20 km/h) – tieši tik vienkārši. Vienīgi varētu uzlabot dažu funkciju simbolus, lai padarītu to izmantošanu intuitīvāku.

 Precīzi svari

Par 4600 eiro Krone piedāvā integrētus elektroniskos svarus. Programmatūra reģistrē kravas radīto slodzi, kas tiek noteikta ar spēka mērtapu starpniecību. Par nedaudz vairāk nekā 700 eiro piekabes priekšpusē var uzstādīt manometru, kura spiediena rādījums ļauj noteikt slodzi. Pēc tam kad digitālā sistēma ir vienreiz kalibrēta, tā darbojas ļoti precīzi. Darbadienā ar pārvietoto kopējo kukurūzas daudzumu 500 t mērījumu novirze starp mērījumu, kas veikts ar kalibrētajiem piekabes svariem, un rādījumu Krone termināli bija tikai 100 kg! Taču vadītājam ir jāzina, ka svēršanas laikā transportlīdzeklim jābūt novietotam taisni un nebremzētam. Tāpēc ieprogrammētā automātika svara noteikšanai, atverot aizmugures bortu, darbojas tikai nosacīti.

Programmatūras piedāvātās iespējas ir gandrīz bezgalīgas – kopējās funkcijas, dienas apjomi un maksimālā kravas radītā slodze ar trauksmes signālu ir tikai dažas no tām. Starp citu, runājot par programmatūru, jāmin, ka testētā piekabe bija aprīkota ar telemetrijas bloku SmartTelematics. Pateicoties tam, dispečers var pastāvīgi uzraudzīt piekabi, izmantojot mykrone.green vai lietotni.

 Citas detaļas

Ø  Ja neskaita dažus eļļošanas vārstus, lentes sistēmai apkope nav nepieciešama.

Ø  Ar lenti aprīkotas piekabes mazgāšana ir sarežģīta.

Ø  Transportēt augsni un akmeņus ar GX, protams, nav atļauts.

 Kopsavilkums

Lentes sistēma nodrošina ļoti universālas transporta iespējas – sākot no sasmalcinātas lopbarības, līdz sakņu kultūrām un kravas uz paletēm. Īpaši ērta ir sistēmas izmantošana sakņu kultūrām, ko paredzēts izkraut angārā. Stabilitāte pārvietošanās laikā ir ļoti laba. Dozētājveltņi padara piekabes izmantošanu vēl elastīgāku, taču laikā, kad tie netiek lietoti, mēs iesakām tos demontēt. Nākotnē Krone paplašinās piedāvāto klāstu virzienā uz leju.

PRAKTIĶU VĒRTĒJUMS

Glītas stirpas

Jenss Kepke no lauksaimniecības līgumdarbu uzņēmuma Köpke KG izmanto GX 520 kopš 2023. gada. Piekabe tiek pielietota dažādu veidu smalcinātā materiāla, kā arī kartupeļu un biešu pārvadāšanai. Kepke ir pārliecināts par GX sistēmu: “Transportējot bietes, mēs nekad neesam izveidojuši tik glītas stirpas kā ar GX. Turklāt sistēma arī ļauj saudzīgi transportēt kartupeļus uz mūsu pieberamajiem bunkuriem. Šajā nolūkā esam pie pretuzbraukšanas aizsarga piemontējuši gumijas apmali, lai mazāk kartupeļu paripotu zem stabilajām asīm. Kartupeļu lūka noteikti vēl būs,” apgalvo Kepke. Ar blīvējumu nav radušās tikpat kā nekādas problēmas. Ja rapša transportēšanas laikā priekšpusē izbirst daži graudi, ar to es varu samierināties. Tagad vēl liksim uzstādīt svarus, un lente tiek pielāgota aktuālajai sērijas stadijai. Ja izvēlnes struktūra reiz ir izskaidrota, vadība ir vienkārša.”

Izmanto GX iespējas

Ingo Jansens no uzņēmuma Janssen GmbH & Co.KG, kas atrodas Rēdē pie Emsas, ir pārliecināts par GX un sistēmas lietderību: “Mēs izmantojam GX, lai transportētu kūtsmēslus, atdalītās fermentācijas nogulsnes no biogāzes stacijas vai kā universālu transportēšanas risinājumu līgumdarbos. Dozētājveltņus esam demontējuši. Jansens apsver iespēju papildus GX investēt Knapen puspiekabes KX ar bīdāmo grīdu iegādē. “Mums arvien svarīgāka kļūst smago automašīnu izmantošana lauksaimniecībā. Tas izskaidro pāreju uz GX ar bīdāmo grīdu. Arī smagajai automašīnai paredzēta puspiekabe ar lentes sistēmu būtu ļoti laba alternatīva mūsu uzņēmumam,” piebilst praktiķis.

Uzzini vairāk par KRONE GX!



gallery image
gallery image
gallery image
gallery image
gallery image
gallery image

Jūs varētu interesēt arī


Testi

Toyota Land Cruiser tests

Toyota Land Cruiser tests

Kopš starptautiskās prezentācijas pagājušā gada pavasarī jau...

Testi

Volvo XC90 pirmie iespaidi

Volvo XC90 pirmie iespaidi

Paredzētās atvaļināšanās vietā pazīstamais zviedru SUV atkal...

Testi

Subaru Forester pirmie iespaidi

Subaru Forester pirmie iespaidi

Vizuāla modernizācija veikli maskē daudz būtiskākus uzlaboju...