

Kopš starptautiskās prezentācijas pagājušā gada pavasarī jaunās paaudzes Land Cruiser jau ir daudz analizēts un kritizēts, taču automašīnas ceļš pie pircējiem krietni ievilkās, un tas ir labs iemesls vēlreiz atgriezties pie galvenajām novitātēm.
Autors: Ilmārs Līkums
Kas tas ir?
Ja neskaita agrāko priekšteču iedvesmoto eksterjera dizainu, kas atnesis arī dažas praktiskas izmaiņas – zemāka sānu logu apakšējā līnija, stāvāks vējstikls, runa ir par pazīstamā koncepta evolūciju, kurā primāri uzlabotas automobiļa gaitas īpašības uz ceļa un ieviestas modernas drošības un multimediju tehnoloģijas.
Tādējādi Land Cruiser zem virsbūves joprojām ir rāmis (stingrība palielināta par 50%) un vienīgais pieejamais dzinējs – labi pazīstamais 2,8 litru četrcilindru turbodīzelis (šogad tiks ieviesta arī vieglā hibrīda versija ar 48 V sistēmu). Taču transmisija tagad ietver pilnīgi jaunu astoņu pakāpju automātisko pārnesumkārbu, un stūres sistēma ir aprīkota ar elektrisku stūres pastiprinātāju, kas nepieciešams gan drošības funkcijām, gan dažādiem braukšanas asistentiem. Auto aprīkojumā ir arī atvienojams priekšējais šķērsstabilizators, kas smagā bezceļā uzlabo riteņu artikulāciju, un bloķējams aizmugurējais diferenciālis.
Land Cruiser interjers ir pilnīgi jauns un iemieso krasas pārmaiņas salīdzinājumā ar priekšgājēju, uzlabojumiem izpaužoties daudz modernākā stilā un uzlabotā ergonomikā.
Kokpitā ir ieviesti divi jauni digitālie displeji – instrumentu panelim un multivides sistēmai, ko papildina fizisku pogu plejāde. Toyota šādu risinājumu izvēlējusies, lai automobili varētu droši vadīt pat pašos skarbākajos apstākļos, nenovelkot cimdus.
Standartā salons ir aprīkots ar piecām sēdvietām, bet par papildu samaksu (1200 EUR) ir pieejama trešā sēdekļu rinda.
Jaunais Land Cruiser tiek piedāvāts divos izpildījumos – Prestige un Executive, kuru sākumcenas ir attiecīgi 74 900 un 83 400 eiro.
Aprīkojuma atšķirības lielākoties izpaužas komforta un dizaina jomā. Tā Executive ir labāka sēdekļu apdare, plašākas elektriskās regulēšanas iespējas, atmiņa, jau standartā šī versija aprīkota ar JBL Premium audiosistēmu, tai ir 20 collu diski 18 collu vietā u. tml.
Ja runā par konkurenci, Land Cruiser tiešākais sāncensis pašlaik ir Land Rover Defender, kas maksā no 74 850 eiro. Angļu visurgājējs atšķiras ar nesošo alumīnija virsbūvi, tā dzinēju klāstu veido sešcilindru dīzeļi un benzīna motors, un pēc izvēles modeli var aprīkot ar pneimatisko balstiekārtu.
Izvēlies savu jauno Land Cruiser!
Vēl mazliet turpinot salīdzināšanu, Land Cruiser ir 4925 mm garš, un tam ir 2850 mm riteņu bāze. Defender ir īsāka virsbūve (4758 mm), taču krietni garāka riteņu bāze (3022 mm). Toyota nav publicējusi bagāžas nodalījuma tilpumu un kopējo bagāžas kapacitāti. Taču, ņemot vērā modeļa gabarītus, tai jābūt vienā līmenī ar savas klases ietilpīgākajām automašīnām.
Kā tas brauc?
Ieņemot vietu pie stūres, jāatzīst, ka jaunajam interjeram izdevies nokratīt priekšgājēja vecmodīgo auru, un vadības koncepts ir veiksmīgs, jo iekārtojums ir ļoti intuitīvs.
Interesanti – neraugoties uz automobiļa lielo platumu, vadītājs (un priekšējais pasažieris) tik tiešām sēž tādā kā kokpitā, vienam celim atduroties pret centrālo konsoli, bet otram pret durvju paneli. Šāds iekārtojums piestāv Land Cruiser, kurš arī no ārpuses izskatās kā ievilcis vēderu.
Aizmugurējie sēdekļi nav tik viesmīlīgi. Vietas būtu pietiekami, un atzveltnes leņķis ir regulējams, taču sēdeklim nav gareniskās bīdīšanas, un atzveltnes forma nav tik ērta kā, piemēram, Hyundai Santa Fe otrās rindas krēslos.
Bet kā tad ar braukšanu? Civilos apstākļos, kas, visticamāk, veidos 97% braukšanas apjoma, Land Cruiser gaitas īpašības rada virkni jautājumu. Viens no tiem – ražotājs taču nebūs laidis klajā šādu automobili bez iepriekšēja nodoma?
Lieta tāda, ka uz ielas, ko izpunktē akas, bedrītes un asfalta ielāpi, japāņu apvidnieks savus pasažierus neatlaidīgi iedunkā. Sīkas zemestrīces salonā rada gan aizmugurējais tilts, kas “ķeras” aiz bedrēm un ātruma slāpēšanas vaļņiem, gan priekšējā neatkarīgā balstiekārta. Jūs kaut ko tādu sagaidītu no darbarūķa pikapa, bet ne no auto, kas nodrošinās ikdienas transportu.
Neatlaidīgos “džabus” papildina virsbūves svārstības relatīvi lielā diapazonā, un tas viss kopā veido nemierīgu braukšanas pieredzi.
Ja raugāties no pieredzes punkta, ko veidojis moderns SUV vai krosovers, Land Cruiser rada specializētas tehnikas iespaidu, kas neapgrūtinās ar piemērošanos izpratnei par moderno komfortu. Japāņu visurgājējs ir gatavs pats sevi nogādāt nepieciešamajā vietā, apmēram kā pašgājēja haubice, kur performēs savu kaujas uzdevumu.
Taču jo sliktāks ceļš un jo lielāks ātrums, jo vairāk viss vēršas par labu. Piemēram, braucot pa izdangātu grantsceļu ar lielāko atļauto ātrumu, Land Cruiser ir pret bedrēm vienaldzīgs. Vai, piemēram, iebraucot mežā, kur cauri dziļām dangām jāizšūpojas lēnām, gaitā parādās elastība un pat relatīvs komforts.
Ja runā par Land Cruiser spēju pārbaudi pa īstam apgrūtinātas braukšanas apstākļos, ārpus speciāla poligona šāds uzdevums būtībā nav īstenojams – parastas mērena bezceļa situācijas šim automobilim neizraisa pat nelielu stresu, un tādas opcijas kā aizmugurējā un centrālā diferenciāļa bloķēšana vai pazeminātie pārnesumi, vai atslēdzams priekšējais šķērsstabilizators paliek neizmantotas, jo pēc tām gluži vienkārši nav vajadzības.
Atpakaļ uz ceļa ir vērts atzīmēt, ka balstiekārtas raupjajam raksturam nav iespaida uz automobiļa stabilitāti, un tas nezaudē saķeri pat provokāciju iespaidā. Domās novelciet trajektoriju cauri priekšā esošajam līkumam, un Land Cruiser to izbrauks ar lielu drošības rezervi, aizmugurējiem riteņiem akurāti noapaļojot vēlamo rādiusu.
Ja zem apvidnieka riteņiem ir gluds asfalts, tomēr var domāt arī par tālo distanču veikšanu. Labi pazīstamais dīzeļdzinējs nodrošina ļoti mērenu dinamiku, taču stabili uztur (Latvijā pagaidām neatļautu) 120–130 km/h kreisēšanas ātrumu, un mašīnas piedāvātā skaņas izolācija ir pietiekama braukšanai vairāku stundu garumā. Motors, kas uzreiz pēc iedarbināšanas ir paskaļš, kustībā norimst un par sevi liek manīt, kad paātrināties.
Stūres iekārta, ko tagad diriģē elektriskais pastiprinātājs, nekādus atklājumus nesagādā – reakcijas uz komandām ir bez pārsteigumiem un iekļaujas automobiļa vispārējā raksturā.
Degvielas patēriņš atkarīgs no braukšanas apstākļiem – pilsētā tas ir ap 12 litru, bet uz šosejas var noslīdēt zem 10 litru atzīmes. Šāda izmēra automobilim tas nav slikts rādītājs, un sava loma degvielas ekonomijā ir arī jaunajai automātiskajai kārbai, kas, tiesa, strādā ar nelieliem grūdieniem pārnesumu pārslēgšanas brīžos.
Vai to ir vērts pirkt?
Zinot, ka jauna modeļa izstrādes procesā autoražotāji metodiski salīdzina darba starprezultātu ar sākotnējo vīziju, un paturot prātā Land Cruiser īpašo vietu ne tikai Toyota modeļu hierarhijā, bet arī globālajā spēkratu Olimpā (šajā gadījumā drīzāk Fudzi kalnā), ir grūti iedomāties, ka lēmums izlaist tieši šādu jaunās paaudzes modeli nebūtu pārdomāts.
Galu galā, ja kādam vajadzīgs daudzpusīgs, pilsētas dzīvei piemērots SUV, Toyota klāstā ir pieejams Highlander, un, iespējams, Toyota vēlējās starp tiem abiem paturēt drošu distanci.
Līdz ar to mums ir darīšana ar īstu apvidus automobili šā vārda tiešā nozīmē, kas amatu apvienošanās kārtībā var pildīt arī dažādas citas lomas.
Tiekot ar šo skaidrībā, arī vieglāk atbildēt, vai to ir vērts pirkt. Ja esat Land Cruiser entuziasts, jūsu iecienītais modelis ir padarīts vēl labāks. Ja meklējat superuzticamu kompanjonu apokalipsei vai ceļam uz grūti sasniedzamu planētas punktu, jūsu pietura ir klāt. Ja jūs nemulsina doma tik dārgu auto dauzīt pret akmeņiem, līdz metālam noskrāpēt sānus un galvenais ir atbilstīgi dotumi – uz priekšu!
Citiem vārdiem – izvirzot noteiktus kritērijus, Land Cruiser ir automobilis, kam pagrūti iedomāties īstas alternatīvas.
Taču, ja jūs saista doma par ikdienas superdžipu, kas pildīs ne pārāk strauja, taču komfortabla, omulīga universāļa lomu, dodieties izmēģinājuma braucienā.
Aplūko jaunāko Toyota modeļu piedāvājumu šeit!
TOYOTA LAND CRUISER
Cena 74 900 EUR
Dzinējs 4 cilindri, 2755 cm3, turbo dīzelis
Maks. jauda 150 kW (204 ZS) pie 3000–4000 apgr./min
Griezes moments 500 Nm pie 1600–2800 apgr./min
Pārnesumkārba 8 pakāpju automātiskā
Pašmasa 2330 kg
Maks. ātrums 170 km/h
Patēriņš 10,6 l/100 km
CO2 izmeši 278 g/km
Konkurenti Land Rover Defender, Hyundai Santa Fe
Foto: Andris Grasmanis