Menu




Bednar universālā sējmašīna Omega OO 6000 L

Testi 20.07.2022   

Bednar universālā sējmašīna Omega OO 6000 L

Vai tiešām radības kronis

No teoloģijas viedokļa omega apzīmē pašu pilnību un visas radības kroni. Profi veica praktisko testu, lai noskaidrotu, vai šo metaforu var attiecināt arī uz Bednar universālo sējmašīnu ar tādu pašu nosaukumu.

Kopš 2011. gada, kad tika laista klajā Omega, Čehijas ražotāja Bednar sortimentā ir arī universālā sējmašīna. profi testā tā ieguva labu novērtējumu daudzos aspektos. Un uzreiz var teikt, ja ir runa par mašīnbūvi, čehiem nav iemesla kaunēties.

Sāksim ar pievienošanu pie traktora. Testētā Omega bija aprīkota ar apakšējo roku sakabi (III kat.) un fiksētu jūgstieni. Ar traktoru Fendt 724 un 650 mm riepām tā pieļāva gandrīz 90 ° pagrieziena leņķi. Opcijas veidā ir pieejama arī K80 sakabes cilpa ar hidraulisku jūgstieņa augstuma regulēšanu.

Savienošanu ievērojami atvieglo praktiskais turētājs un eļļas pievadu krāsainie Kennfixx spraudņi. Turklāt uz sējmašīnas redzamie apzīmējumi lieliski izskaidro atsevišķas hidraulikas funkcijas. Ērta ir arī noslēdzamā kaste uz jūgstieņa, kas paredzēta dozētājspolēm un svariem.

Neraugoties uz nekustīgo jūgstieni, savienošana norit gandrīz ideāli.

Kopumā Omega veidota ļoti modulāri. Piemēram, priekšā disku segmentam var uzstādīt planēšanas šļūci un priekšējo riepu blīvētāju, kā tas bija testētajai versijai. Planēšanas šļūce paredzēta kukuržņu sadrupināšanai un izlīdzināšanai un sastāv no 26 atsperīgām plāksnītēm (8 x 10 cm), kas izvietotas ar 23 cm atstatumu. Parādoties nodilumam, tās ar atveres starpniecību var pabīdīt uz leju. Uz lauka planēšanas šļūci var ērti regulēt hidrauliskā veidā. Bednar vajadzētu uzlabot izcelšanas augstumu, kas bez hidrauliskā jūgstieņa ne vienmēr ir pietiekams.

Planēšanas šļūce un priekšējais blīvētājs nodrošina elastīgu darbu neviendabīgā augsnē.

Priekšējais riepu blīvētāju ir aprīkots ar 14 BKT pneimatiskajām riepām 27x8.50-15. Tās rotē uz 13 cm resnas vārpstas un ir sadalītas trīs segmentos. Transportēšanai pa satiksmes ceļiem abi ārējie elementi – katrs ar pieciem riteņiem – ir uzlokāmi uz augšu. Aiz traktora riepām nav riepu blīvētāja. Tas patika tikpat labi kā vienmērīgā priekšapstrāde visā darba platumā.

Trīs disku rindas

Omega sērijveida aprīkojumā ir divrindu disku kultivators. Bezapkopes diski pa pāriem ir piekarināti pie sviras ar četriem gumijas buferiem. Sērijveida versijā ir uzmontēti zobaini dobie diski, bet alternatīvi ir pieejami arī smalkzobaini diski, kā tas bija šajā testā. To diametrs ir 460 mm un biezums 5 mm, un griešanas un drupināšanas efektivitāte bija patiešām nevainojama.

Aiz divrindu disku segmenta ir vieta trešajai disku rindai.

17 ° slīpumā attiecībā pret braukšanas virzienu iestatīto 48 disku darba dziļums tiek regulēts hidrauliski, taču tā ierobežošanai nepieciešamas iespraužams skavas. Lāzergriezuma skala kalpo kā darba dziļuma orientieris. Tendence uzšūpoties vai nosprostoties disku segmentam nepiemīt.

Tas veidots X formā, kas efektīvi novērš sānisku novirzīšanos. Testa laikā vidū vienmēr palika neliels zemes valnītis, taču Bednar apgalvo, ka tagad šī problēma ir novērsta ar jauna diska turētāja starpniecību. Savukārt malējie diski un virzības plāksnes savu darbu veic labi.

Atliek tikai cerēt, ka dažādos regulēšanas punktos ir uzlabota paplākšņu un skrūvju kvalitāte, jo šajā ziņā mēs testēšanas laikā konstatējām kvalitātes trūkumus. Galu galā Bednar pēc tam mainīja piegādātāju.

Atgriežamies pie disku segmenta – aiz abām disku rindām ir montāžas vieta papildu instrumentiem: vai nu planēšanas šļūcei, vai arī trešajai disku rindai, kā tas bija testētajai sējmašīnai. Uz tā ir uzmontēti 48 viļņotie diski, kurus var hidrauliski kustināt neatkarīgi no disku kultivatora (opcija ProfiCoulter). Ar diametru 400 mm tie sadrupina augsnes virskārtu tieši priekšā sēšanas rindām.

Mūs šis darbs pārliecināja. Uzartā zemē trešajai rindai var ļaut strādāt gandrīz vienai pašai un tādējādi ietaupīt degvielu. Savukārt, sagatavojot sēklu gultni vai apstrādājot smagas augsnes, tā padara darbu intensīvāku. Diemžēl trūkst dziļuma indikācijas, turklāt maksimālais darba dziļums ne vienmēr bija pietiekams.

Riepu blīvētājs un cits aprīkojums

Omega 6 m sējmašīnai atkārtotai augsnes nostiprināšanai Bednar ir izvēlējies divpadsmit Mitas AS riepas (425/55 R17) ar kantainu profilu. Rindu platumam 12,5 cm aiz katra riteņa virzās četri sējaparāti, bet platumam 16,7 cm tie būtu trīs. Transportēšanai pa satiksmes ceļiem četri no sešiem blīvētāja riteņiem ir bremzējami un paliek nolaisti uz ceļa. Salīdzinājumā ar vidējiem riteņiem, kas ir hidrauliski paceļami, transportēšanas riteņi ir par 20 cm nobīdīti uz aizmuguri. Kādēļ Bednar neveido nobīdi visā sējmašīnas platumā, mums nav skaidrs, tomēr šis risinājums darbojās nevainojami. Pateicoties pieļaujamajai kravnesībai 2580 kg, sējmašīna arī pilnībā piekrautā stāvoklī pa koplietošanas ceļiem var pārvietoties ar ātrumu līdz 40 km/h .

Skrāpji aiz blīvētāja īpaši ieteicami, apstrādājot smagu augsni. Tikpat kā nav par ko kritizēt no gumijas veidotos izlīdzināšanas stieņus aiz katriem diviem blīvētāja riteņiem.

Galvenajā lomā: sējaparāts

Dubultdisku sējaparāta dziļuma virzību nodrošina paralelograma mehānismi. Lai pielāgotu sēklas ieguldīšanas dziļumu, tie sasvēršanas punktos tiek hidrauliski pagriezti. Neraugoties uz to, ka nākas izkāpt, lai nofiksētu divkrāsainās skavas, kas kalpo kā atdures. Katra skava robežās no 0 līdz 8 cm maina sēklas ieguldīšanas dziļumu par aptuveni 5 mm.

Dubultdisku sējaparāti ir jutīgi pret traucējumiem. Zaru ecēšas ir grūti pārregulējamas.

Disku diametrs ir 380 mm, un tie ir piemontēti ar 25 cm soli. Šim nolūkam Bednar izmanto īsus un garus sējaparātu kātus. Lai kompensētu dažādos sviras spēkus, tiek izmantotas atšķirīga platuma turētāju plāksnes. Sējaparātu spiedienu sīkāk aplūkosim mazliet vēlāk.

Sēkla tiek padota aiz disku vidus bez papildu vagu veidotājiem. Neraugoties uz to, vizuālais garenvirziena sadalījums ir labs. Starp diskiem atrodas atsperes slodzei pakļauti skrāpji. Smilšainām augsnēm paredzēti rūdīti skrāpji.

Aiz sējaparātiem seko 330 mm diametra 50 mm plati blīvēšanas ritenīši. Mitras augsnes apstākļos arī te nepieciešams opcijas veidā pieejamais papildu skrāpis.

Runājot par sējaparātu spiedienu, jāteic, ka pilnībā atslogoti un ar īso kātu tie uzrādīja 113 kg, bet ar garo kātu 80 kg – tie abi ir augsti rādītāji. Maksimālais, ko varējām izmērīt, bija 220 kg garajam un 232 kg īsajam elementam.

Sējaparātu spiediens jāpielāgo četrās vietās, izmantojot alumīnija skavas, kas ir diezgan grūti pieejamas, īpaši vidū. Pēc tam cilindrus var hidrauliski aizbīdīt līdz atdurēm.

Zaru ecēšas un sēklas tvertne

Noslēdzošās 24 dubultzaru ecēšas atstāj kārtīgu ainu. Taču tām ir tikai divas darba pozīcijas, un to pielāgošana veicama ar piepūli. Turklāt trūkst atpakaļgaitas kustības aizsardzības. Šajā ziņā Bednar drīzumā nākšot klajā ar atjauninājumiem.

Sēklas tiek pievadītas no 3500 l plastmasas tvertnes, kurā atkarībā no graudu svara var iepildīt līdz 2500 kg kviešu. Lai radītu nepārtrauktu sēklu plūsmu, Bednar tvertnē izmanto paaugstinātu spiedienu. Trūkums ir tāds, ka tvertnes vāka atvēršana un aizvēršana ir saistīta ar četru neērtu aizslēgu nofiksēšanu. Taču pilnīgi spiedienizturīga un ūdensnecaurlaidīga testētās sējmašīnas tvertne nebija, par ko liecināja uzbriedušās sēklas pēc darba pārtraukuma lietus laikā.

Lielā augstspiediena tvertne ir aprīkota ar diviem iztukšošanās sensoriem.

Tvertnei var piekļūt no sāniem, izmantojot stabilu platformu, pie kuras ir kāpnes ar četriem pakāpieniem. Taču, lai sasniegtu kāpnes, jākāpj pāri planēšanas šļūcei. Tomēr jāatzīmē, ka kāpnes tiek automātiski izkarinātas līdz ar sējmašīnas atlocīšanu. No otras puses, tam ir arī trūkums: salocītā veidā vākam nav iespējams piekļūt, tādēļ pirms uzpildes sējmašīnai vienmēr jābūt atlocītai. Lai uzpildītu tvertni no lielgabarīta maisa vai ar kausu, nepieciešams liels teleskopiskais iekrāvējs.

Alternatīvi noderīgs būtu uzpildes gliemežtransportieris vai vienpusēji salokāms disku segments, lai uzpildi varētu veikt arī ar frontālo iekrāvēju. Jauki tas, ka izgaismotajā tvertnes augšpusē ir divi atlokāmi sieti, kas kalpo kā maisa atbalsts.

Tvertnē pietrūkst kāpņu, taču sērijveida versijā ir divi iztukšošanās sensori ar augstuma regulēšanu.

Divas sadalītājgalvas

Testētajai sējmašīnai katra sēklas padeves caurule pie abām sadalītājgalvām bija aprīkota ar plūsmas sensoru. Šī kontroles sistēma testa laikā darbojās labi, un tā aiztaupa kaitinošas sēšanas kļūdas. Visādi citādi grūti sasniedzamajiem sadalītājiem nav nepieciešama apkope, un arī padeves cauruļu instalācija ir priekšzīmīga.

Lai mainītu kultūras veidu, vislabākais risinājums ir apsēsties blakus sēklu tvertnei, noņemt maisīšanas vārpstas ķīļsiksnas un atbrīvot drošinātāja šķelttapu, kā arī trīs skrūves, kas nav nodrošinātas pret nokrišanu. Tad noņemt pārsega plāksni un izvilkt spoli no korpusa, kas nav pārāk ērti. Testā bija sešas dažāda izmēra spoles no 7 līdz 790 cm3, bet standarta versija tiek piegādāta ar divām spolēm. Pēc spoles montāžas aizmugurē pa labi jāsagatavojas izsējas daudzuma iestatīšanai. Šajā nolūkā vispirms jāpārslēdz labās puses sēklu pievads, izmantojot aizvaru. Tad aizmugurē pakarina izsējas daudzuma iestatīšanas maisu un nofiksē to ar divām skrūvēm. Pēc tam var nospiest pogu, lai piepildītu dozētājspoli, un pēc maisa iztukšošanas sākt iestatīšanas procesu. Laba alternatīva skrūvēm būtu ātrās fiksācijas aizslēgs.

Izsējas daudzuma iestatīšanas procesā bija vai nu jātur poga nospiesta, līdz maiss ir piepildīts līdz divām trešdaļām, vai arī dozētājs darbojās aptuveni divas minūtes.

Noskaidrotais svars jāievada traktora kabīnes terminālī, kurš informē vadītāju, vai dozētājspole ir piemērota. Tad var novietot piederumus atpakaļ un vēlreiz izveidot apvadu. Starp citu, to var izmantot arī atlikušo sēklu izbēršanai.

Secinājums par izsējas daudzuma iestatīšanu: piekļuve aizmugurē ir izcila. Un nianses, kas testā vēl traucēja, Bednar tagad jau ir novērsis. Piemēram, elektriskā vienpusējā režīma pārslēgšana iestatīšanas laikā vairs nav jāveic manuāli. Turklāt būtu jauki, ja būtu pieejami ieteikumi par ventilatora rotācijas ātrumu un brīdinājuma paziņojumiem.

Omega pārbaudes stendā

Daudzuma precizitāte ar novirzi mazāk nekā 2% ir labs rezultāts. Savukārt perpendikulārais sadalījums bija dažāds. Rapša gadījumā izmērītais variācijas koeficients (VK), proti, caurmēra novirze no vidējās vērtības, bija 7,18% jeb saskaņā ar DLG (Vācijas Lauksaimniecības sabiedrība) vērtēšanas shēmu “joprojām apmierinoši”. Kviešiem rezultāts bija “labs” – 2,47%. Ar zālāju sēklām rezultāti bija pavisam citā līmenī: šeit noteicām VK 30,67%. Salīdzinājumam: DLG vērtēšanas shēma beidzas ar 6,3% jeb “neapmierinoši”.

Visos mērījumos varējām konstatēt atšķirību starp 24 labās un kreisās puses sējaparātiem. Balstoties uz šiem rezultātiem, Bednar tagad ir mainījis padevi no dozēšanas aparāta uz abiem padeves posmiem un aprīko ar jauno variantu arī esošās sējmašīnas. Vai tas tiešām uzlabo perpendikulāro sadalījumu, mēs vēlreiz pārbaudīsim un ziņosim.

Pazīstams terminālis

Kabīnē atradās Müller ražojuma Touch 800, ar kura starpniecību vadība bija viegla. Sīkumi ir mazliet paslēpti izvēlnē, taču kopumā vadība ir saprotama. Terminālis tiek izmantots arī hidroizvadu funkciju iepriekšējai izvēlei, lai noregulētu disku kultivatoru, sekotājiekārtas, sējaparātu spiedienu un sēšanas dziļumu. Pieejama arī mainīga ātruma kontrole (VRC) un sekciju kontrole (SC).

Vadība ar ISOBUS termināli ir laba un pārskatāma.

Tehnoloģiskās sliedes rādītāju un pirmsdīgšanas marķieru indikācijas kvalitāti varam novērtēt kā apmierinošu. 350 mm diski ir nedaudz par vieglu, lai izveidotu skaidri redzamas vagas. Jauki tas, ka pie sliedes uzplēsēja ir magazīna cirpes skrūvēm.

Kas attiecas uz nepieciešamo jaudu, līdzenumā ar vidēji smagu augsni varējām sējmašīnu pārvietot ar ātrumu līdz 13 km/h, izmantojot Fendt 724. Atkarībā no darba dziļuma traktors patērēja 8–13 l dīzeļdegvielas uz hektāru. Jaudas ziņā šī traktoru klase ir apakšējā robeža.

Citas detaļas

  • Sējmašīnas Omega pašmasa ir 10 160 kg.

  • LED apgaismojums pieejams par 1104 eiro.

  • Sliedes pārslēgšana ar trim lūkām katrā pusē maksā 2406 eiro.

  • Pievadu instalācija sējmašīnas iekšienē ir priekšzīmīga.

  • Rāmis un citi metinātie mezgli ir ļoti solīdi.

  • Eļļas un gaisa pievadi savienošanai ar traktoru varētu būt garāki.

  • Iestatīšanu palīdz veikt rāmja līmeņrādis.

  • Eļļošanas vārstu skaits ir 22.

  • Aprīkojuma pamatversija maksā ap 90 000 eiro bez PVN.

Kopsavilkums

Bednar sējmašīna Omega gan nav radības kronis. Dažas lietas vēl būtu jāuzlabo, piemēram, sēklas sadalījums un ieguldīšana, kā arī sīkas apdares detaļas, kā tvertnes blīvējums. Turklāt Bednar apgalvo, ka šāgada modelim visi trūkumi jau esot novērsti. Savukārt mums testa laikā ļoti patika papildu disku rinda, izsējas daudzuma iestatīšana un lielā sēklu tvertne. Vēl viens arguments “par” ir kopējā cena.

TEHNISKIE DATI

Sēklu tvertnes tilpums

3,5 m3, (2480 kg kviešu)

Tvertnes atvere

2,06 x 0,66 m

Uzpildes augstums

2,8 m

Perpendikulārais sadalījums…

...zālājiem

...kviešiem

...rapsim

 

VK = 30,67%

VK = 2,47%

VK = 7,18%

Darba platums

6 m

Sējaparātu skaits/rindu atstatums

48/12,5 cm

Sējaparāta disku diametrs

38 cm

Sējaparāta spiediens –

...minimālais

...maksimālais

 

80 kg

232 kg

Blīvētāja apriepojums

425/55 R17

Pašmasa

10 160 kg

Klīrenss

25 cm

Garums/platums/augstums1)

9,8/3/3,28 m

Pamatversijas cena2)

90 000 EUR

 

 

1) Transportēšanas pozīcijā

2) Cena bez PVN

 

PROFI LATVIJA NR.32 (2022-7)

 

 

 

 

 



Jūs varētu interesēt arī


Testi

300 ZS klases traktoru salīdzinājums

300 ZS klases traktoru salīdzinājums

Šajā PROFI testā piedalās septiņi 300 zirgspēku klases trakt...

Testi

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

Motors no superauto un citi tehnoloģiski stiķi padara amerik...

Testi

Pikapa Ford F-150 tests

Pikapa Ford F-150 tests

Amerikāņu pikapu zvaigzne piestāj Latvijā. Šķiet, ka uz pali...