Itāliešu kravas furgons nomainījis oriģinālražotāju, tāpēc spēj piedāvāt plašāku izmēru un modifikāciju klāstu.
Ardievu, Talento, esi (atkal sveicināts) Scudo! Pēc septiņu gadu pārtraukuma, kurā Fiat Professional vidējā izmēra furgons bija citādi nosaukts Renault Trafic, itālieši atgriezušies izejas punktā, respektīvi, pie PSA Peugeot Citroen, ar kuru dalīja kopīgu komercauto platformu tālajā 1995. gadā.
Tā kā gan Fiat Group, gan PSA nu ietilpst lielajā Stellantis koncernā, šāds lēmums ir kā finansiāli racionāls, tā stratēģiski tālredzīgs, jo naudai, kā zināms, “jāpaliek ģimenē”. Jāpiemin, ka Renault palicis bez vēl viena arīdzan nozīmīga komercauto klienta, jo arī Opel Vivaro nu ir Peugeot Expert dubultnieks.
Kas tas ir?
Jaunais Fiat Scudo ir moderns vidējas kravnesības (990 – 1300 kg) furgons, ko ražo gan ar pilnīgi slēgtu, gan daļēji stiklotu aizmugurējo daļu, kā arī kā kabīnes šasiju tālākai pārbūvei. Panel Van, jeb kravas versiju plānots ražot ar divām dažādām riteņu bāzēm un trīs korpusa garumiem – līdz pat 5,3 metriem. Tā kā lielāks pieprasījums ir pēc garākajiem variantiem ar 3,28 m garenbāzi, Autobrava noliktavā pārsvarā pieejami L2 un L3 garuma Scudo.
Profi Latvija izmēģinātais ir Scudo Van L3 ar 2 litru dīzeļdzinēju un, kas mazliet neparasti šajā segmentā, ar astoņpārnesumu “automātu”. Neatkarīgi no garuma Scudo ir tikai 1,9 metrus augsts, kas atvieglo iebraukšanu daudzstāvu stāvvietās un citos objektos ar limitētu augstumu. Mobilitātes priekšrocība gan ierobežo kravas augstumu. Tā piemēram, standarta apkures granulu paletei jānoceļ trīs augšējās maisu rindas, lai to bez sarežģījumiem varētu iekraut kravas telpā.
Bīdāmās durvis standartā ir tikai labajā pusē, bet garās bāzes modeļiem tādas par 600 – 691 eiro var pasūtināt arī kreisajā pusē. 9 mm bieza saplākšņa grīdas ieklāšana izmaksā 300 – 400 eiro, atkarībā no pārklājuma, taču par papildus maksu iespējams izolēt arī sienas un pat riteņu arkas, kas bez šaubām ir visai praktisks kravas telpas uzlabojums.
Fiat Scudo jau standartaprīkojumā ir dubults pasažieru sēdeklis, tāpēc pat kravas versijā legāli drīkst braukt trīs cilvēki. Komforta un drošības aprīkojums atkarīgs no komplektācijas līmeņa. Tādi ir divi – Business un Lounge. Pirmais gan drīzāk nozīmē to, ka automašīna paredzēta darīšanai un naudas pelnīšanai, nevis izpriecu braucieniem. Te ir pusautomātiska klimata iekārta, standarta radio un stūresrats bez nevienas pašas pogas. Par laimi pēc tādām arī nav vajadzības, jo kloķīši viduskonsolē ir parocīgi un izvietoti pareizajās vietās. Cruise control sistēma Fiat Scudo ir standartā. Visapkārt kabīnei atrodami plauktiņi un sīklietu kastītes, bet vidējās sēdvietas atzveltni var nolaist un izmantot kā galdiņu. Zem sēdekļa savukārt atrodams papildus mantu nodalījums. Vadītāja sēdekļa augstums ir regulējams, taču kravas telpas starpsiena dažkārt ierobežo atzveltnes slīpuma diapazonu.
Fiat Scudo iespējams aprīkot ar dažādām aktīvās drošības sistēmām, piemēram, vadītāja noguruma detektoru un pat adaptīvo cruise – control, taču gandrīz visas pieejamas tikai par papildu maksu un ne visām dzinēju versijām.
Kā tas brauc?
Automātiskā pārnesumkārba iespējama tikai 2 litru MultiJet dīzeļdzinējam, tāpēc profi Latvija izmēģinātais Scudo aprīkots ar tā 145 ZS versiju. Kā noskaidrojās, tā nav visjaudīgākā, jo L3 garuma Scudo ražo pat ar 180 ZS un 400 Nm dīzeļdzinēju. Sākuma variants ir 1,5 litru dzinējs ar 100 vai 120 ZS jaudu un sešpakāpju manuālo pārnesumkārbu. Tāpat kā daudzie radagabali, Fiat var būt arī 100% elektrisks. Atkarībā no baterijas kapacitātes (50 vai 75 kWh) Scudo E-Van maksā no 44 900 līdz 52 990 eiro, un ideālos apstākļos spēj veikt 231 – 329 km ar vienu uzlādi.
340 Nm griezes moments, ko spirgtais franču ražojuma dīzelis attīsta jau krietni pirms 2000 apgriezienu sasniegšanas, nodrošina acumirklīgu un plašu vilkmi, ko prasmīgi sadala astoņātrumu “automāts”. Ar kravu divlitru Scudo kļūst smagāks, taču ne smagnējāks, un vadāmību slodze neietekmē gandrīz nemaz. Interesanti, ka par 600 eiro piemaksu Fiat Scudo var pasūtināt paaugstinātu klīrensu un oriģinālu dzinēja aizsargplāksni. Šāds aprīkojums var noderēt bieži ekspluatējot furgonu smagos ceļa apstākļos, taču visticamāk provocē rites komforta un vadāmības kompromisus.
Pilsētas apstākļos Scudo pietrūkst atpakaļskata kameras vai vismaz parkošanās sensoru, taču standartaprīkojumā tādas ir tikai Lounge komplektācijā. Business par šo ļoti vajadzīgo ekstru jāpiemaksā 487 eiro. Jāteic, ka Fiat Professional nelutina arī ar krāsu izvēli. Scudo pieejams tikai četrās krāsās – baltā, pelēkā, tumšpelēkā un melnā. Tērauda un vieglmetāla disku izvēle ir plašāka.
Īsajā testa braucienā neizdevās iegūt ticamu priekšstatu par reālo degvielas patēriņu, turklāt furgons bija pilnīgi jauns. Degvielas tvertnes tilpums ir 69 litri, kas nodrošina pietiekami lielu teorētisko sniedzamību ar vienu uzpildi.
Vai to ir vērts pirkt?
Fiat Scudo ir jaunpienācējs plašā un jau pieredzes bagātā komercauto modeļu saimē, kurā bez titulmarkām Peugeot un Citroen iekļauts arī Opel un Toyota. Modelis kā tāds ir pazīstams jau kopš 2015. gada, pa šo laiku ir pilnveidots, papildināts un modernizēts, tāpēc Fiat Professional faktiski ticis, kā tautā saka, pie visa gatava. Šajā izmēru un cenas kategorijā grūti atrast daudzpusīgāku komerctransporta vienību par šo.
Kravas modelim drīz pievienosies arī īstens pasažieru minivens, kas pēc Opel Zafira parauga arī nosaukts kādreizējā Fiat MPV vārdā – Ulysse. Komercauto uzdevumos un gaitās uzreiz var doties ar Scudo furgonu, kā arī Crew Cab, tātad “avārijas brigādes” komplektāciju ar otro sēdekļu rindu. Tā pieejama tikai ar 2 litru dzinēju, un maksā sākot ar 37 990 eiro, kamēr kravas modelis ir par 2000 eiro lētāks.
Autobrava Motors intensīvi strādā pie Fiat Professional servisa partneru tīkla attīstības, lai šīs markas komerctransporta apkope un remonts būtu ātri pieejami arī tālāk no Rīgas.
Normunds Avotiņš
Jūs varētu interesēt arī
300 ZS klases traktoru salīdzinājums
Šajā PROFI testā piedalās septiņi 300 zirgspēku klases trakt...