Menu




Teleskopiskais iekrāvējs JCB 525-60 E

Testi 02.05.2023   

Teleskopiskais iekrāvējs JCB 525-60 E


Klusais krāvējs

Lauku saimniecību vajadzībām piemēroti iekrāvēji ar elektropiedziņu tirgū tiek piedāvāti jau vairākus gadus, bet tagad ir pieejami arī pirmie elektriskie teleskopiskie iekrāvēji. Profi bija iespēja vienu nedēļu pastrādāt ar JCB 525-60 E.

Elektriskais JCB 525-60 E testa laikā tika izmantots lopbarības maisīšanas piekabes piekraušanai, dažādiem darbiem saimniecībā un sējmašīnas uzpildei no lielgabarīta maisiem. Ar kompaktā iekrāvēja palīdzību varēja paveikt daudz. Taču vispirms paraudzīsimies no tehniskā skatpunkta.

Divi elektromotori

Lai radītu elektrisko kompakto teleskopisko iekrāvēju, JCB neizstrādāja pilnībā jaunu mašīnu, bet gan izmantoju tādu pašu kabīni, rāmi, asis, hidrauliku, teleskopisko strēli un daudzas citas daļas kā līdzvērtīgam iekrāvēja variantam ar dīzeļmotoru. Turpretī zem motora pārsega – salīdzinājumā ar 75 ZS dīzeļa variantu – tagad ir daudz vietas. Tur atrodas litija jonu akumulatoru pakete ar kapacitāti 24 kWh, kas ar 96 V tīkla starpniecību baro divus elektromotorus, no kuriem viens ir paredzēts kustības piedziņai, bet otrs darbina hidraulikas sūkni. Kā apgalvo JCB, 24 kWh esot pietiekami divas stundas ilgam darbam ar pilnu slodzi un nepilnām četrām stundām ar daļēju slodzi.

Izmantojot 32 A ātrās uzlādes staciju, akumulatori atkal ir uzlādēti divu stundu laikā. Īpašs uzlādes vāciņš aiztaupa nepieciešamību atvērt motora pārsegu.

Turklāt tur atrodas vēl viens 12 V akumulators, kas apgādā ar spriegumu borta elektroniku. Hidrauliskā sūkņa vietā motora nodalījumā mitinās piedziņas elektromotors Jungheinrich ar 17 kW jaudu, kas griež riteņus ar aptuveni 220 Nm un ar reduktora starpniecību darbina mehānisko transmisiju, kas ne ar ko neatšķiras no tās, kāda ir dīzeļa versijai. Taču pārvietošanās ātruma ziņā gan 15 km/h ir maksimālā robeža. Toties bremzēšanas laikā enerģija tiek reģenerēta un pievadīta akumulatoriem.

Attiecībā uz šasiju jāteic, ka riepas ar izmēriem 12 x 16.5 pirmajā mirklī šķiet pārāk mazas. Taču ar saviem darbiem testa laikā tikām galā gluži labi. Turklāt kūtsmēslu kraušana, stāvot uz nenostiprinātas grunts, konceptuāli nav starp 525-60 E uzdevumiem.

Elektrohidrauliskais risinājums

Vēl viens elektromotors, ar ko aprīkots JCB 525-60 E, ir ar apmēram 22 kW jaudu un ir paredzēts hidraulikas funkciju darbināšanai. Hidraulikas eļļas padevi nodrošina vienkāršs zobratsūknis (65 l/min). Funkciju kombinēšana ir ierobežota, taču darba ātrums ir pieņemams. JCB norāda, ka maksimālā celtspēja ir 2,5 t. Tāda pati tā ir arī dīzeļa variantam. Identiska ir arī teleskopiskā strēle: ar tās palīdzību mazais, koši dzeltenais iekrāvējs var aizsniegt apmēram 6 m augstumu, mērot instrumenta šarnīra punktā. Strādājot nav pamanāma tikpat kā nekāda atšķirība salīdzinājumā ar dīzeļa variantu, izņemot to, ka elektriskais iekrāvējs darbojas ievērojami klusāk. Lielākā daļa JCB 525-60 E radītā trokšņa ir saistīta ar hidraulikas funkcijām. Kad iekrāvējs nekustas, lāgā nevar dzirdēt, vai tas ir iedarbināts vai nav. Uzmanību iekrāvēja kustībai atpakaļgaitā pievērš akustisks brīdinājuma signāls, taču šajā ziņā JCB ir izvēlējies izmantot nevis pīkstienus, bet izteiksmīgu, kurkstošu skaņu.

TEHNISKIE DATI

Elektromotori:

 

- kustības piedziņai

17 kW

- hidraulikai

22 kW

Akumulatoru pakete

litija jonu akumulatori

Kapacitāte

24 kWh

Sistēmas spriegums

96 V

Nominālā celtspēja

2,5 t

Maksimālais pacelšanas augstums

6 m

Hidraulika

65 l/min

Pašmasa

5,2 t

Garums/platums/augstums

4,00/1,84/1,89 m

Maksimālais ātrums

15 km/h

Cena (bez PVN)

98 900 EUR

Ražotāja informācija

Iekrāvēja uzlāde

Izmantojot integrēto uzlādes ierīci ar 240 V spriegumu, 525-60 E var uzlādēt, pievienojot pie parastas 230 V kontaktligzdas. JCB norāda, ka laiks, kas nepieciešams akumulatoru pilnīgai uzlādei, ir astoņas stundas, bet pēc piecām stundām tiek sasniegti 80%. Ja tas šķiet pārāk ilgi, JCB piedāvā divas opcijas: 32 A ātrās uzlādes ierīci, ar kuru akumulatori uzlādējas jau pēc nepilnām divām stundām (par ātrās uzlādes staciju jāpiemaksā 6000 eiro). Vēl ātrāk, proti, stundas laikā, akumulatorus var uzlādēt, izmantojot superuzlādes funkciju. Taču tam ir nepieciešams pieslēgums ar vismaz 63 A.

Ielūkojoties zem motora pārsega, redzami litija jonu akumulatori ar kapacitāti 24 kWh, kā arī integrētā uzlādes ierīce ar sazemētu kontaktdakšu un 12 V akumulatora vieta.

Testā bija iespēja izmantot uzlādēšanai 32 A ātrās uzlādes ierīci, un mēs veicām kontrolmērījumus: ja atlikušais līmenis bija 25%, uzlāde līdz 100% prasīja divas stundas. Patēriņš bija robežās no 12 līdz 17 kWh, kas atbilst 3,70 – 5,25 eiro par vienu uzpildi. Salīdzinot ar iepriekš testētā iekrāvēja vidējo dīzeļdegvielas patēriņu 8,77 l/h, ir skaidri redzamas priekšrocības izmaksu ziņā. Uzlādes laikā aktuālais līmenis procentos tiek parādīts kabīnes displejā, un tā apskatīšanai nav nepieciešama atslēga. Uzlādes kolonnas mazajā displejā ir redzama voltu, ampēru, uzlādes ilguma un ampērstundu indikācija, Mēs būtu vēlējušies redzēt arī kilovatstundas, jo pie vienāda līmeņa procentos uzlādei ir vajadzīgs atšķirīgs kWh skaits.

Ja iekrāvēju ilgāku laiku nelietoja, un tas nebija savienots ar uzlādes staciju, pēc vairākām stundām konstatējām, ka kapacitāte ir samazinājusies par vairāk nekā 10%.

Pazīstama vadība

Vadības ziņā ir tikai nelielas atšķirības salīdzinājumā ar dīzeļa variantu. Degvielas līmeņa indikāciju displejā aizstāj akumulatora uzlādes līmenis procentos. Turklāt atbilstoši simboli informē par to, ka ir aktivēta avārijas izslēgšana vai atvērts uzlādes ligzdas vāciņš. Taču kritiku izpelnās divi punkti: pirmkārt, lai aktivētu stāvbremzi, tā ir jāspiež divas sekundes, tādēļ šeit būtu vēlama automātika. Taču ievērojami vairāk traucēja vēl kāda lieta: elektriskajā variantā 525-60 E pirms iedarbošanās ir nepieciešamas desmit garas pārdomu sekundes, un tas nu gan ir par ilgu. It īpaši, iekrāvējam, kas tiek bieži ieslēgts un izslēgts. Turklāt iekrāvējs nav aprīkots ar ērto elektrisko stūrēšanas režīmu pārslēgšanu, un riteņi ir jānocentrē manuāli. Toties displejā ir indikācija.

Kabīne lielākoties ir tāda pati kā dīzeļa variantam.

Nobeigumā vēl daži vārdi par apkopi: lai drīkstētu veikt elektriskās piedziņas remontu, personālam jābūt apmācītam par augstsprieguma darbiem. Tā ir prasība, kuru izpilda arvien vairāk lauksaimniecības uzņēmumu, un arī JCB piedāvā šādu apmācību. Lai veiktu apkopes darbus, 96 V sistēmu var atvienot ar akumulatoru atvienošanas ierīces starpniecību.

Kopsavilkums

Pazeminoties atlīdzībai par pašu saražotās elektroenerģijas nodošanu tīklā, arvien lielāka kļūst interese par iespējām izmantot to savām vajadzībām. Šajā ziņā ieguvumu var dot tādas mašīnas kā JCB 525-60 E. Jo, kaut arī akumulatora kapacitāte nav pietiekama nepārtrauktai lietošanai veselas dienas garumā un lielāku attālumu pārvarēšana nu nepavisam nav elektriskā teleskopiskā iekrāvēja stiprā puse, slēgtās ēkās, kūtīs un pagalmos tas var paveikt daudzus darbus. Ja darba pārtraukumos tas tiek savienots ar uzlādes staciju, vairākas darba stundas, kas sadalītas visas dienas ietvaros, nesagādā nekādas problēmas.

Taču vēl ir tāda lieta, ka 525-60 E ir par gandrīz 30 procentiem dārgāks par savu dīzeļdegvielu patērējošo radinieku, un vēl ir jāpieskaita arī ātrās uzlādes stacijas izmaksas. Tas nozīmē, ka parastai izmantošanai standarta situācijās šis iekrāvējs pagaidām vēl ir pārāk dārgs. Taču tas varētu būt visnotaļ noderīgs zirgu staļļos, kūtīs, siltumnīcās, dzesētavās vai vietās, kur svarīga nozīme ir trokšņa mazināšanai, it īpaši, ja ir iespēja izmantot atbalsta programmu līdzekļus.

PROFI LATVIJA NR.31 (2022-4)

 

 





Jūs varētu interesēt arī


Testi

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

Motors no superauto un citi tehnoloģiski stiķi padara amerik...

Testi

Pikapa Ford F-150 tests

Pikapa Ford F-150 tests

Amerikāņu pikapu zvaigzne piestāj Latvijā. Šķiet, ka uz pali...

Testi

PROFI TESTS: 50 ZS traktoru salīdzinājums

PROFI TESTS: 50 ZS traktoru salīdzinājums

Šajā profi lielajā testā salīdzināti seši 50 ZS klases trakt...