Menu




PROFI TESTS: 50 ZS traktoru salīdzinājums

Testi 20.02.2024   

PROFI TESTS: 50 ZS traktoru salīdzinājums

Sešu mazo traktoru lielais salīdzinājums

Šajā testā salīdzinājām sešus 50 ZS jaudas kategorijas modeļus: Iseki TLE 4550 AL, John Deere 4052M, Kioti DK5020-HS, Kubota L2-522, New Holland Boomer 50 un Solis 50.

Piedāvājums mazās jaudas diapazonā ap 50 ZS ir apjomīgs. Šādas tehnikas iegādē investē ne vien lauksaimnieki, bet arī, piemēram, zirgu turētāji un brīvā laika aktivitāšu uzņēmumi. Parasti aprīkotiem ar frontālo iekrāvēju, mazajiem rakariem saimniecībā ir jāspēj tikt galā ar visu ko. Ar frontālo iekrāvēju testēšanas rezultātiem un sīkāku informāciju par atsevišķiem modeļiem iepazīstināsim raksta otrajā daļā, bet vispirms aplūkosim mazo traktoru veiktspējas rādītājus.

V pakāpes izmešu standarts bez AdBlue

Visi traktori atbilst aktuālajam izmešu standartam un ar cieto daļiņu filtriem izpilda V pakāpes prasības. Iseki, John Deere un Kubota priekšroku dod četrcilindru dzinējiem. Savukārt Kioti, New Holland un Solis savus mazās klases traktorus aprīko ar trīscilindru agregātiem. Vislielākais darba tilpums – 3 litri – ir Solis 50 dzinējam. Uzreiz gan jāteic, ka Solis ne līdz galam iederas testējamajā grupā. Kaut arī šī traktora jauda arī 50 ZS, taču ar 3290 kg pašmasu tas ir gandrīz divtik smags kā New Holland ražotais Boomer 50, kas sver tikai 1860 kg. Tādēļ Solis parametri tabulā ir norādīti pelēkā, nevis melnā krāsā kā visiem pārējiem.

Vismazākais darba tilpums ir Kioti DK5020-HS – 1,83 litri. Taču, ja salīdzina ar smago, Solis, Kioti ir daudz veiklāks un žiglāks. Yanmar dzinējam, ar ko aprīkots John Deere 4052M, darba tilpums ir aptuveni 2 litri. Boomer 50 pēc New Holland pasūtījuma tiek ražots Dienvidkorejā. Tam ir 1,88 litru LS dzinējs. Kubota un Iseki traktorus darbina pašu ražoti dzinēji ar darba tilpumu 2,43 l.

Protams, vēlējāmies noskaidrot, ko tad šie mazie spēkrati patiesībā spēj, un uzdevām uzņēmumam DEULA Vārendorfā to noskaidrot, veicot mērījumus pie jūgvārpstas. Visi rezultāti ir apkopoti tabulā, kā arī grafikos.

Visi līdzīgi

Saskaņā ar ražotāju sniegto informāciju dzinēja jauda pie nominālā apgriezienu skaita bija robežās no 50 ZS (Solis) līdz 55 ZS (Iseki). Solis 50 pie bremžu stenda bija izmērāma vislielākā jauda – 34,7 kW/48 ZS, tam sekoja Kioti un New Holland ar attiecīgi 32,5 kW/44,5 ZS. Lai gan John Deere ar 30,6 kW/42 ZS ierindojas pēdējā vietā, 6 ZS starpība neliedz tam būt gandrīz tikpat labam kā Solis. Jo praksē visu izšķir ne tikai pēdējais zirgspēks, bet arī šo traktoru piemērotība lietošanas vajadzībām, kā arī saskaņota dzinēja un transmisijas darbība, kam sīkāk pievērsīsimies vēlāk.

Solis un Kioti ir visekonomiskākie, strādājot ar pilnu jaudu. Vidējās pozīcijās ir Kubota un New Holland, savukārt Yanmar dzinējs, ar ko aprīkots John Deere traktors, ir visēdelīgākais, it īpaši, kad tas darbojas ar nelieliem apgriezieniem.

John Deere tvertne, kurā var iepildīt līdz pat 56 litriem dīzeļdegvielas, ir liela, taču diemžēl indikācija ir tikai uz tvertnes vāciņa. New Holland tvertnes tilpums ir tikai 40 litru, savukārt Solis tvertnē var iepildīt 72 litrus.

Mērījumu rezultāti ir viena lieta, bet prakse ir kas pavisam cits. Neskatoties uz labajiem jaudas parametriem, Solis ir patiešām pagauss. Iemesls noteikti ir tā lielais svars. Turklāt, salīdzinot ar citiem modeļiem, tā dzinējs darbojas pasmagi. Ievērojami ņiprāki ir Kioti un John Deere traktori, kuriem arī ir vislielākie palaides griezes momenti – 139 un 122%. Arī Kubota šeit sasniedz 121%, un praksē tā četrcilindru dzinējs darbojas ļoti mierīgi – tāpat kā Iseki dzinējs (taču ar palaides griezes momentu tikai 111%).

Hidrostatiska vai pakāpjveida transmisija?

No dzinēja līdz transmisijai: Iseki un Solis savus modeļus piedāvā tikai ar manuāli pārslēdzamām pakāpju pārnesumkārbām. Pārējo ražotāju klientam ir iespēja izvēlēties starp hidrostatisku un pilnībā mehānisku transmisiju. Lai palīdzētu atbildēt uz jautājumu, kura transmisija ir labāka, Kioti līdztekus modelim DK5020-HS nodeva mūsu rīcībā arī modeli DK5020-HST ar hidrostatisko transmisiju. Abu transmisiju veidu priekšrocībām un trūkumiem sīkāk pievērsīsimies atsevišķā rakstā kādā no turpmākajiem profi numuriem.

Hidrostatiska transmisija ir John Deere 4052M un New Holland modelim Boomer 50. Tā ir ļoti piemērota darbam ar frontālo iekrāvēju. Braukšanas virziena izvēlei kalpo divi pedāļi, kas liek traktoram pārvietoties nepieciešamajā virzienā. Abiem virzieniem ir trīs pazemināta pārnesuma grupas.

Tomēr vilces spēks ir atšķirīgs: New Holland traktoram Boomer 50 lielākajā pārnesumā (0 līdz 26 km/h) tas ir tikai 628 N, savukārt John Deere sasniedz 903 N. Otrajā pakāpē (0 līdz apmēram 13 km/h) vilces spēks gandrīz divkāršojas un John Deere traktoram sasniedz 1903 N un New Holland traktoram – 1275 N. Pie mazākā pazeminātā pārnesuma (0 līdz 7 km/h) abu traktoru riteņi griežas uz vietas pat ar balastu.

Hidrostatiskās transmisijas gadījumā dzinēja apgriezienu skaits tiek regulēts automātiski. Arī aktuālo ātrumu var iesaldēt, nospiežot pogu. John Deere regulē dzinēja apgriezienu skaitu un hidrauliskā sūkņa darbību elektroniski. Turklāt 4052M elektronika ļauj īstenot savas stratēģijas: piemēram, ir paredzēta funkcija LoadMatch, kas neļauj transmisijai noslāpēt dzinēju. Lieliski!

New Holland variants nešķita labs. Pirmkārt, pēc katras bremzēšanas ir jāaktivē funkcija „piesaistītais pedālis” (apgriezienu skaita automātiska palielināšana). Otrkārt, Boomer pedāļi bija jāspiež ar pārāk lielu spēku – vismaz šīs testēšanas laikā. Turklāt, noņemot kāju no pedāļa, traktoram labākajā gadījumā vajadzētu samazināt ātrumu vai lēnām bremzēt. Pie New Holland brīvgaitas īpašībām ir jāpierod, jo hidrostats nenodrošina pedāļa atgriešanos neitrālā pozīcijā, piemēram, braucot lejup pa nogāzi vai ar piekrautu piekabi. Kā apgalvo ražotājs, problēma tikšot novērsta.

Vilkšana un transportēšana

Pārslēdzamo pārnesumkārbu priekšrocības ir pamanāmas vilkšanas vai transportēšanas darbos. Ražotāji piedāvā divpadsmit (Iseki, Solis) vai pat 16 pārnesumus (Kioti, Kubota). Pārvietojoties ar piekrautu pašizgāzējpiekabi Fliegl, 18 km garā distancē ar 240 metru augstuma starpību, Kioti un Kubota ar pārslēdzamo transmisiju bija gan visekonomiskākie, gan visātrākie.

Kamēr Kubota pēc 42 minūtēm atkal apstājās pie degvielas sūkņa un uzpildīja tikai 3,9 litrus dīzeļdegvielas, New Holland ar hidrostatisko piedziņu tāda paša attāluma pieveikšanai vajadzēja ne vien 10 minūtes ilgāku laiku, bet arī par 2,4 litriem vairāk dīzeļdegvielas. John Deere ar hidrostatisko transmisiju iztērēja par 1,5 l vairāk dīzeļdegvielas, taču 4052M bija atgriezies sākumpunktā pēc 44 minūtēm.

Pie slodzes pārslēdzama reversēšana šīs kategorijas mazajiem traktoriem nav paredzēta. Tomēr Kioti var ar izjūtu mainīt kustības virzienu, neizmantojot sajūgu. Kubota pārnesumu pārslēgšanas kulise kreisajā pusē nedaudz ķeras, turpretī Solis pārnesumi ir viegli pārslēdzami ar garām svirām. Arī Iseki pārslēgšana ir laba, taču ar testā izmērīto maksimālo ātrumu 24 km/h tas pārvietojas lēnāk nekā, piemēram, Kioti, kura ātrums ir 34 km/h. Taču Iseki ar visu riteņu piedziņu tiek bremzēts arī priekšējais tilts.

Trīs jūgvārpstas ātrumus (540/540E/1000) piedāvā tikai New Holland. Solis un Kioti ir pa diviem ātrumiem (540/540E, opcija 540/1000), savukārt Iseki un John Deere ir tikai 540 apgr./min. Sinhronā jūgvārpsta sērijveida aprīkojumā ir iekļauta tikai Solis traktoram no Indijas.

Svarīga manevrētspēja

Pats par sevi saprotams, ka šai mazizmēra tehnikai, lai tā parādītu savas priekšrocības, ir jābūt veiklai, strādājot pagalmos un dārzos. Pieci no sešiem modeļiem ar portāltiltiem tādi arī ir. Solis, kuram ir stūres iekārta ar grozāmasīm un pagrieziena loks 9 m, šajā ziņā nevar spēkoties ar Kioti, kuram, loks ir tikai 6,3 m. Neskatoties uz vismazāko sliedes platumu, pat New Holland pagrieziena loks ir tikai 6,45 m. Darbs ar frontālo iekrāvēju sagādā īstu prieku.

Starp citu, kas attiecas uz frontālajiem iekrāvējiem, ir jāņem vērā lietderīgā slodze. Piemēram, Solis ar pievienotu frontālo iekrāvēju un bez instrumentiem jau ir pārsniegta pieļaujamā slodze uz priekšējo asi. Ar pieļaujamo kopējo masu 4130 kg lietderīgā slodze ir tikai 460 kg. Salīdzinājumam jāpiemin Iseki vai John Deere ar 1700 kg – lieliski!

Hidraulikas salīdzinājums

Papildus starpasu hidroizvadiem, kas paredzēti frontālajam iekrāvējam, ražotāji ir uzstādījuši vienu (Iseki) līdz trīs (Solis) dubultas darbības izvadus. Īsteni peldoša pozīcija ir tikai vienam John Deere izvadam. Visi pārējie traktori savienošanas nolūkā ir jānovieto stāvēšanai, un tas ir kaitinoši. Kioti un New Holland gadījumā izvadi ir grūti pieejami. Traktoru zobratsūkņi nodrošina hidraulikas caurplūdes apjomu no 29 l/min (New Holland) līdz 51 l/min (Solis).

John Deere traktoram, neskatoties uz lielisko plūsmas virziena marķējumu, nepatika šļūteņu savienojums virs labā aizmugures riteņa. Pirmkārt, skats pār labo plecu ir stipri ierobežots, otrkārt, pārvietojoties ar piekabi, nepieciešams ievērojami lielāks šļūteņu garums pagriezienos pa kreisi. Turklāt noplūdes gadījumā eļļa pil uz spārna.

Prakses vajadzībām visatbilstošākā hidraulika ir Iseki un Solis traktoriem. Visiem traktoriem ir kopējs transmisijas un hidraulikas kontūrs. Izklausās neticami, taču saskaņā ar Iseki apgalvoto, mazais TLE spēj nodrošināt veselus 33 litrus. Solis šo parametru nenorāda, lai gan ir zināms, ka Solia 50 uzpildes apjoms ir 47 litri.

Un kā ar uzkari?

Izņemot Solis, visi traktori bija aprīkoti ar I kategorijas uzkari. Kioti opcijas veidā piedāvā II kategorijas mehānismu. Arī šajā ziņā ar II kategorijas uzkari aprīkotā Solis traktora izmēru atšķirība ir liela. Tas spēj pacelt vismaz 2,5 t, kas ir ievērojami vairāk nekā pārējiem salīdzināmās grupas traktoriem. Mazais Kioti ar maksimālo pacelšanas gājienu paceļ 1,6 t, bet New Holland Boomer – ne vairāk kā 1 t.

Kioti un Solis traktoriem ir paātrinātas pacelšanas funkcija. Taču Solis šis slēdzis ir darbināms ar ļoti lielām grūtībām. Diemžēl apakšējās rokas bez ātrās fiksācijas āķiem, kādi ir arī Iseki, ir nemoderni. Tomēr, neskatoties uz paātrinātās pacelšanas neesamību, Iseki uzkare bija dozēti vadāma ar lielu sviras gājienu. Augšējās atsaites regulēšanas Iseki traktoram nav, taču opcijas veidā to piedāvā citi ražotāji, bet Kioti un New Holland tā pat ir iekļauta sērijveida aprīkojumā.

Platformas traktori

Traktors bez kabīnes, vai platformas traktors automātiski vēl nenozīmē to, ka tajā ir pietiekami plaša vieta. Šajā ziņā atšķirības ir lielas. Perfektu iekāpšanu piedāvā Kioti. Testa braucēji secina, ka pakāpieni ir plati un lēzeni, vietas ir daudz.

Īpaši svarīgi tas ir tad, ja nākas bieži iekāpt un izkāpt. Arī John Deere traktorā ir laba iekāpšana, kaut arī traucē pie drošības stieņa nostiprinātie ārējie spoguļi. Mazajam transmisijas tunelim šeit ir mazāka nozīme nekā New Holland gadījumā.

Pietiekami daudz vietas ir arī Solis traktorā, taču mums nepatika pakāpieni, kas ir pārāk augsti un novietoti pārāk tuvu viens otram. Mazāk vietas vadītāja kājām ir New Holland un Iseki traktoros. Kubota gadījumā visādi citādi labā instrumentu kaste un numurzīmes turētājs nevajadzīgi ierobežo skatu uz uzkari. Patika plašā diapazonā regulējamais stūres rats, kas ļauj labāk iekāpt un izkāpt.

Cenu salīdzinājums

Ražotāju norādīto cenu diapazons ir milzīgs (visas cenas Vācijā). Kamēr Indijā ražotais traktors Solis ar pilnu aprīkojumu, ieskaitot frontālo iekrāvēju, maksā tikai 31 030 eiro, John Deere par savu kvalitatīvi augstvērtīgāko 4052M prasa 51 225 eiro.

Mūsuprāt, ņemot vērā kvalitatīvi augstvērtīgo apdari un solīdo tehnisko risinājumu, absolūti samērīga cena ir Iseki traktoram – 36 897 eiro. Tas pats attiecas arī uz Kubota traktoru L2-522 par 42 968 eiro. Vēl viens uzvarētājs daudzos testēšanas kritērijos ir Kioti traktors 5020 Shuttle, kas ir iegādājams par 37 789 eiro.

Vismaz saskaņā ar cenrādi New Holland traktors Boomer 50 ir dārgs – tas maksā 50 819 eiro. Turklāt New Holland ir jāpārstrādā transmisijas pieregulēšanās, un arī celtspējas un hidrauliskās jaudas ziņā mazais zilais traktoriņš nespēj turēt līdzi.

Kopsavilkums

Iegūt daudz par nelielu naudu var, izvēloties Solis traktoru no Indijas. Traktoram ir pat saspiestā gaisa sistēma, taču apstrādes kvalitāte ir mērena, un par to vairāk pastāstīsim raksta otrajā daļā. Ja neņem vērā frontālo iekrāvēju, šā salīdzinājuma uzvarētājs ir Kioti traktors, kurš izceļas ar ņipru dzinēju, augsta līmeņa aprīkojumu un sakārtotu platformu. Rezultātu bojā mazā lietderīgā slodze.

Iseki traktors ir glīti nostrādāts, ar četrcilindru motoru aprīkots modelis no Japānas, kuram nav lieku smalkumu un ir laba cena. Uz platformas gan ir salīdzinoši pašauri, turklāt ir paredzēts tikai viens jūgvārpstas apgriezienu skaits.

Neko vairāk nepiedāvā arī John Deere, toties traktoram 4052M ir visaugstākais braukšanas komforta līmenis ar visplašākajām iestatīšanas iespējām un ļoti smalki regulējama transmisija. Kritiku ir pelnījuši eļļas pievadu savienojumi pie labā spārna.

Kubota piedāvā solīdu traktoru, kas ir pieejams arī ar hidrostatisko transmisiju. Četrcilindru dzinējam ir vienmērīga gaita un labs palaides griezes moments, tādēļ neveiklā grupas pārslēgšana ir nepieciešama reti.

New Holland Boomer 50 izceļas ar spēcīgu, ekonomisku motoru. Šo priekšrocību testētajam traktoram aizēno slikti dozējamā hidrostatiskā transmisija. Pārējā ziņā šo ļoti kompakto zilo traktoru raksturo liels aprīkojuma daudzums, laba manevrējamība, bet diemžēl maz vietas.

Testa otrajā daļā pievērsīsimies traktoru lietošanas īpašībām

Testējamie traktori Iseki, John Deere, Kioti, Kubota, New Holland un Solis tika piegādāti atbilstošā komplektācijā, lai pārbaudītu, kā tie spēj paveikt dažādus uzdevumus ar frontālo iekrāvēju. Ņemot vērā šo traktoru izmērus, visi iekrāvēji ir (pārāk) pamatīgi. Bez aizmugures atsvara reālā robeža, pie kuras traktora aizmugure sāk celties gaisā, ir aptuveni 600 līdz 800 kg. Turpretī ar aizmugures atsvaru aina ir pavisam cita. Tādēļ cēlējspēka mērījumu laikā traktoru aizmugure tika nofiksēta.

John Deere un Kioti iekrāvēji spēj pacelt gandrīz 2 tonnas! Kioti traktoram piemontētā frontālā iekrāvēja Taesung konsole nav paredzēta šādiem spēkiem. Ekstrēmās slodzes ietekmē konsole izlices pagrieziena punktā divas reizes saliecās. Kaut arī līdz šim šāda problēma neesot radusies, Taesung vēlas pārveidot konstrukciju. Salīdzinājumam jānorāda, ka Stoll, ar ko bija aprīkots New Holland, pacēla vismazāk – 900 kg, lai gan arī šāda celtspēja ir pilnīgi pietiekama vieglajam traktoram, kas pats sver tikai 2 tonnas.

Arī atrāviena spēka ziņā visi iekrāvēji ir vienlīdz labi. Iseki, Kioti, New Holland un Solis frontālie iekrāvēji ir aprīkoti ir Eiropas standarta stiprinājumu. Taču Solis risinājums ar divām atsevišķām tapām mums nepatika. Zemāku vērtējumu piešķīrām arī John Deere risinājumam, kas paredz instrumentu nofiksēšanu ar divām šķelttapām. Pieejami arī citi instrumentu stiprinājumi, piemēram, tādi kā kompaktajiem mazgabarīta iekrāvējiem.

Frontālā iekrāvēja pievienošana

Īstens kinemātikas meistardarbs un maksimālā komforta paraugs ir John Deere iekrāvējs 440 R. Pēc divu skavu atvēršanas pie statņa tiek noņemta visa izlice kopā ar darba instrumentu un pacelšanas hidrocilindriem. Nav jāatloka nekādi balsti. Izmantojot hidraulikas savienojumu bloku, lai pievienotu vai atvienotu izlici, vadītājam nemaz nebūtu jāizkāpj. Lieliski!

Jāatzīst gan, ka šiem traktoriem frontālais iekrāvējs tiek pārmontēts reti. Tādēļ John Deere risinājums ir premium klases variants. Pārējiem modeļiem nostiprināšanai kalpo pa tapai katrā pusē, Kubota iekrāvējs MX patīkami izceļas ar tādām detaļām kā tapu novietošanas pozīcija un integrēti balsti.

Gara svira, precīza dozēšana

Vadības ērtuma salīdzinājumā uzvaras laurus plūc John Deere ar garo sviru, uz kuras var komfortabli atbalstīt roku. Tā ļauj dozēt izlices kustību ar precizitāti līdz milimetram. Solis 50 iekrāvēja vadības svira ir grūtāk aizsniedzama, jo tā ir novietota tālu pa labi konsolē. Taču arī šim iekrāvējam izlices kustība ir labi dozējama.

Ļoti ergonomiska daudzfunkcionālā svira ir Kubota MX, kaut arī iekrāvējam nebija trešās funkcijas. Arī Kioti svira ir parocīga, taču vadītājs to nedrīkst satvert no augšas. Jo tajā ir integrēts trešās funkcijas taustiņš, un tā nejauša nospiešana var izraisīt kļūdainas darbības.

Sasvēršanas leņķis un pacelšanas augstums

Visaugstāk ceļ Kubota iekrāvējs MX – 2,84 m, tam seko John Deere (2,80 m) un Iseki pievienotais iekrāvējs Alö (2,74 m). Kioti iekrāvējs Taesung izceļas ar lielu izbēršanas leņķi – 80°. Pats par sevi saprotams, ka izbēršanas attālums šādā gadījumā vairs ir tikai nepilni 30 cm. Šajā ziņā vadībā izvirzās Solis ar 99 cm, toties tam, tāpat kā Iseki, ir mazāks izbēršanas leņķis – tikai 44°.

Starp citu, runājot par sasvēršanas diapazonu, jāpiemin, ka frontālajam iekrāvējam Stoll, ar ko bija aprīkots New Holland, ir labi uzpildes un izbēršanas leņķi, kurus mērījām gan ar nolaistu, gan pilnībā paceltu izlici. Tomēr sasvēršanas hidrocilindru gājiens ir pārāk mazs, un šajā ziņā ievērojami pārākas ir Iseki Alö un Kioti Taesung izlices, turklāt jāņem vērā, ka tādējādi tiek garantētas arī elastīgākas izmantošanas iespējas.

 

 

 





Jūs varētu interesēt arī


Testi

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

PROFI TESTS: Ford F-150 Raptor

Motors no superauto un citi tehnoloģiski stiķi padara amerik...

Testi

Pikapa Ford F-150 tests

Pikapa Ford F-150 tests

Amerikāņu pikapu zvaigzne piestāj Latvijā. Šķiet, ka uz pali...

Testi

Pirmie iespaidi: Lexus LBX

Pirmie iespaidi: Lexus LBX

Lexus jaunākais modelis – tikko prezentētais kompaktais kros...