Par automātiskajām ugunsdzēšanas sistēmām stāsta Andrejs Stoļarovs, INTRAC Latvija tehniskais direktors.
– Statistika rāda, ka industriālā tehnika mēdz aizdegties samērā bieži dažādu iemeslu dēļ: smagi darba apstākļi, garas darba stundas, ugunsbīstamu vielu pārvadāšana, tehnikas ekspluatēšana apkārtējā vidē, kurā atrodas liels daudzums ugunsnedrošu materiālu, piemēram, kokskaidas, kūdra u.c. Nedrīkstam aizmirst arī par Eiropas Savienības noteikto zaļo kursu, kas paredz stingru ekoloģisko normu ieviešanu iekšdedzes motoriem, kam šobrīd atbilst iT4/Stage IIIB, FT4/Stage IV un Stage V paaudžu motori. Lai nodrošinātu ekoloģiskās prasības, bieži vien motori darbojas ļoti augstās temperatūrās, kur izplūdes gāzu temperatūra sasniedz 750–850 oC. Protams, arī cilvēcisko faktoru nedrīkst izslēgt, jo daudzas uguns nelaimes nenotiktu, ja tehnika ikdienā tiktu apkalpota atbilstoši ražotāju prasībām un tiktu ievēroti drošības pasākumi, lai samazinātu tehnikas aizdegšanās riskus. Lai nu kā – uguns var nodarīt ievērojamus bojājumus gan tehnikai, gan arī apkārtējai infrastruktūrai, kas pēc tam var rezultēties ar nopietniem zaudējumiem, līdz pat tam, ka var tikt zaudēts bizness.
Skandināvijā šis jautājums aktualizējās jau pagājušā gadsimta septiņdesmito gadu vidū. Tas bija saistīts ar prasībām no apdrošināšanas nozares, kuri pieprasīja, lai tā laika meža tehniku aprīkotu ar ugunsgrēku slāpēšanas sistēmām. Vēl viens ļoti būtisks un nozīmīgs notikums arī ir saistīts ar Skandināviju, kur deviņdesmito gadu sākumā Zviedrijas ugunsdrošības asociācija (The Swedish Fire Protection Association) izveidoja pirmo standartu SBF127, kas ietver ugunsdrošības pamatnostādnes un vadlīnijas saistībā ar mobilās tehnikas aizsardzību. Šis standarts reglamentē arī automātiskās ugunsdzēšanas sistēmas un to atbilstību dažāda veida industriālajām un lauksaimniecības mašīnām. Piemēram, šis standarts nosaka nepieciešamo ugunsdzēšanas vielas apjomu, ņemot par pamatu tehnikas un ugunsdzēšamā reaģenta veidu, reglamentē automātisko ugunsdzēšamo sistēmu komponentu atbilstību, nosaka sistēmu uzbūvi un pats galvenais – arī testē dažādu ražotāju ugunsdzēšamās sistēmas. Tikai tās sistēmas, kuras pilnībā atbilst SBF 127 standartam un iztur testus, parādot savu efektivitāti, iegūst nepieciešamo atbilstības sertifikātu un var tikt montētas uz smagajiem spēkratiem.
Patlaban šis standarts ir nepārtraukti atjaunots un papildināts, tas arī laika gaitā ir kļuvis par vienu no noteicošajiem šajā industrijā un ir kalpojis daudzām valstīm par pamatu savu vietējo normatīvo aktu izstrādē.
Līdz šim Latvijā smago spēkratu aizsardzība pret uguns riskiem bija pašu tehnikas īpašnieku rokās un pēdējo vairāk nekā desmit gadu laikā tā bija saistīta ar diviem faktoriem. Latvijā tika importēta lietota tehnika no Skandināvijas un citām Eiropas valstīm, uz kurām jau bija uzstādītas ugunsdzēšamās sistēmas, un klienti vēlējās tās uzturēt darba kārtībā vai arī jauna tehnika tika iegādāta Latvijā, un uzņēmumi, kuri to iegādājās, gribēja samazināt uguns negadījumu risku.
INTRAC Latvija saviem klientiem vienmēr ir spējusi piedāvāt ne tikai standarta pakalpojumus, kas saistīti ar industriālo un lauksaimniecības mašīnu tirdzniecību un remontu, bet arī dažādus inovatīvus servisa produktus, kur viens no tādiem ir automātiskās ugunsdzēšanas sistēmas. Jau pēdējos 14 gadus mēs pārstāvam vienu no pasaules līderiem šajā segmentā – ugunsdzēšamo sistēmu ražotāju DAFO Vehicle. Jāuzsver arī tas, ka DAFO Vehicle ne tikai piedāvā dažāda veida risinājumus mūsdienu smagajiem spēkratiem, ietverot ne tikai klasisko iekšdedzes motoru aizsardzību, bet arī intensīvi strādā pie jaunu risinājumu ieviešanas, piemēram, elektrisko spēkratu akumulatoru bateriju aizsardzība. DAFO Vehicle ir vienīgais ražotājs, kurš ir iesaistījies Eiropas līmenī un ir kļuvis par vienu no sadarbības partneriem nākotnes stratēģijas un tehnoloģiju izstrādē. Par šī produkta kvalitāti un efektivitāti liecina arī tas, ka daudzi vadošie pasaules industriālo tehniku ražotāji izvēlējušies šo automātisko ugunsdzēšamo sistēmu un uzstāda to jau rūpnīcās, kamēr vēl tehnika atrodas uz montāžas konveijera.
Ilgus gadus INTRAC Latvija ir bijis vienīgais uzņēmums Latvijā, kurš varēja saviem klientiem piedāvāt pasaules klases produktu smago spēkratu uguns risku samazināšanai, nodrošinot gan DAFO Vehicle ugunsdzēšamo sistēmu montāžu, gan apkalpošanu. Jāpiebilst, ka šo sistēmu montāža ir sarežģīts inženiertehnisks darbs, kas ir atšķirīgs katram mašīnas modelim, turklāt DAFO Vehicle rūpnīcas pārstāvji INTRAC Latvija speciālistu darbu ir atzinuši par vienu no labākajiem Eiropā. Vienas tehnikas vienības aprīkošana ar ugunsdzēšamo sistēmu aizņem no divām līdz trijām darbdienām. Darbus drīkst veikt tikai sertificēti speciālisti, kuri ir izgājuši visas nepieciešamās apmācības un pārbaudes pie sistēmu ražotāja.
Līdzšinējā situācija mainījās 2023. gadā, kad uguns aizsardzības jomā aktivizējās vairākas Latvijā strādājošās apdrošināšanas kompānijas, sākot pieprasīt automātiskās ugunsdzēšamās sistēmas, lai apdrošinātu klientu tehniku un samazinātu pašrisku uguns radītajiem bojājumiem vai pilnīgai tehnikas bojāejai. Par pamatu tam bija pēdējos gados būtiski pieaugušais uguns negadījumu skaits ar smagajiem spēkratiem. Deg un diemžēl nodeg līdz pelniem gan meža, gan lauksaimniecības tehnika, it īpaši kombaini, gan arī cita veida industriālā tehnika. Jau minētajās Skandināvijas valstīs un citur Eiropā šādas apdrošinātāju prasības jau ir daudzus gadus. Pašreiz pēc būtības Latvijā nenotiek nekas unikāls, bet gan tiek pārņemta kaimiņvalstu labā prakse.
Tas, kas nav sakārtos un var radīt būtiskus riskus, ir Latvijas likumdošana, jo diemžēl, nav izstrādāti jauni vai papildināti esoši Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentētu Latvijā šāda veida sistēmas. Patlaban nav arī vienota Eiropas standarta, kas reglamentētu un sertificētu automātisko ugunsdzēšamo sistēmu atbilstību noteiktajām prasībām. Ir virkne ar dažādiem ISO un TÜV standartiem, kuri pēc būtības reglamentē vai sertificē atsevišķas ugunsdzēšamo sistēmu komponentus, bet nesertificē visas sistēmas atbilstību paredzētajam mērķim, citiem vārdiem sakot –testējot automobili tā saucamajos CRASH testos, ir svarīgi pārbaudīt, cik viss automobilis kopumā ir drošs, nevis kāds atsevišķs komponents! Pēc būtības mūsu tirgus ir atvērts visam!
Diemžēl pasaulē ir ļoti daudz “ražotāju”, kuri piedāvā neticamus “brīnumaini efektīvus” risinājumus. Tās parasti nav dārgas un sola, ka tehnikas īpašnieks, aprīkojot savu tehniku ar šādu ugunsdzēšamo sistēmu, iegūs maksimālu aizsardzību. Ugunsdzēšamo sistēmu pasaulē šādas sistēmas tiek dēvētas par “spēļmantiņām”.
Kā otra nopietna problēma, kura tuvākajā laikā būs ļoti aktuāla, ir saistīta ar tehnikas īpašnieku un viņu operatoru attieksmi. Ugunsdzēšamā sistēma nav “Plug and Play” risinājums, par to nedrīkst aizmirst! Tāpat kā operatori veic ikdienas apkopes saviem smagajiem spēkratiem, tā arī ugunsdzēšamā sistēma prasa ikdienas kontroli atbilstoši, kā to ir noteicis sistēmu ražotājs. Parasti automātiskajām ugunsdzēšamajām sistēmām ir jāveic pārbaude reizi gadā, un to veic sertificēts uzņēmums, pārējās 364 dienas par sistēmu darbību vai bezdarbību ir atbildīgs tehnikas īpašnieks un operators. Svarīga ir operatoru regulāra instruktāža par sistēmas darbību un rīcību ugunsgrēka gadījumā. Situācijās, kad ar tehniku sāk strādāt jauni operatori, obligāti jāveic to apmācība. Ļoti būtiski tehnikas ikdienas pārbaudēs pamanītos ugunsdzēšamās sistēmas bojājumus nekavējoties novērst, neatstāt uz vēlāku laiku vai ignorēt tos. Diemžēl tas viss kopā vai atsevišķi var būt par iemeslu, ka tehnika, kura aprīkota ar ugunsdzēšamo sistēmu, ugunsgrēka gadījumā var arī savu funkciju neizpildīt.
Ņemot vērā Latvijas tuvo atrašanās vietu Skandināvijai, klientiem vēlos ieteikt vienmēr, izvēloties savai tehnikai automātisko ugunsdzēšamo sistēmu, pārbaudīt – vai tā ir ieguvusi SBF 127 atbilstības sertifikātu, jo tas liecina par to, ka sistēma ir izgājusi pilnu pārbaužu ciklu. Ne mazāk svarīgi arī pārbaudīt, vai uzņēmumi, kuri veic šādu sistēmu uzstādīšanu, ir sertificēti to darīt un galvenais, vai darbinieki, kuri veic šo darbu, arī ir apmācīti un sertificēti.
INTRAC Latvija, pateicoties ilggadējajai uzkrātajai pieredzei, noteikti var lepoties ar to, ka šobrīd spēj saviem esošajiem un topošajiem klientiem sniegt pilnu atbalstu un nodrošināt augstākos standartus DAFO Vehicle automātisko ugunsdzēšamo sistēmu uzstādīšanā un apkalpošanā.
Jūs varētu interesēt arī
Kā izvēlēties rudens herbicīdus rapsī?
Rapsis tā sākotnējās attīstības stadijās vāji konkurē ar nez...
Apzinies riskus ražas novākšanas laikā
Ražas novākšanas laiks ir klāt. Vērts apzināties lielākos ri...
Transportlīdzekļu saimnieku nebeidzamā cīņa ar rūsu. Kā uzvarēt šajā procesā?
Uzņēmums SIA Sinhro-C no Cēsīm ir radis tam risinājumu. Jau...