Amerikāņu pikapu zvaigzne piestāj Latvijā. Šķiet, ka uz palikšanu.
Normunds Avotiņš
Kas tas ir?
Ford F-150 vai precīzāk visa F sērija jau 47 gadus ir pārdotākais pikapa modelis ASV, bet kopš 1981. gada, tātad jau veselus 43 gadus “štatos” tas ir pārdotākais transportlīdzeklis vispār. Lai gan pirms diviem gadiem F sērija atzīmēja 40 miljonu pārdotu auto jubileju, četrpadsmit paaudžu laikā amerikāņu nācijas svarīgāko braucamrīku tā arī nav izdevies pienācīgi introducēt Eiropā.
Ņemot vērā, ka labā gadā Ford saražo miljonu pikapu, tā nodrošinot sev 40 miljardu ASV dolāru apgrozījumu no viena vienīga modeļa (tie ir divarpus Latvijas budžeti), šāda noietu nesakritība var šķist anomāla. Bet, tā kā runājot aptauju aģentūru terminoloģijā, vidējā Ford F-150 garums ir “drīzāk seši, nekā pieci” metri, kāds tur brīnums, ka Detroitas ikonai Vecajā pasaulē izrādījies par šauru. Pikaps uzkodu kioska izmērā arī tērē atbilstošu daudzumu benzīna, kamdēļ milzu visurgājējs ar kravas kasti teorētiski nolemts mūžīgam “pelēkā importa” un nu jau krienti mīkstinātā zaļā kursa autsaidera liktenim.
Tieši tāpēc uzraksts “oficiālais F-150 dīleris Latvijā” uz reāli aptaustāma pikapa sāniem ir tikpat sensacionāls kā iedomu virsraksts ziņās “Tramps vizītes laikā iekodis Orbānam”. F-150 Latvijā nonācis ar igauņu Auto Info svētību, un distribūcijas īpatnību dēļ to velti meklēt pie oficiālā Ford dīlera līdzās pikapam Ranger. “Amerikāņus” turpmāk varēs iegādāties pie Auto Blitz, un jau nosaukums liecina, ka ikdienā tur ir darīšana ar Opel markas automašīnām.
Ford F-150 oficiālais importētājs Eiropā Hedin US Motor pamatīgi nopūlējies, lai īstenotu pikapa sertifikāciju Eiropas Savienībā, tāpēc automašīnai ir citādas gaismas, citādi sensori un pat veseli elektriskie bloki, kā arī no ASV cenu lapas krietni atšķirīga cena – sākot ar 79 900 eiro. Un – nē, elektriskā F-150 Lightning sarakstā vismaz pagaidām nav, lai gan tas bija ja ne pirmais, tad noteikti otrais jautājums no interesentiem, ko sastapām F-150 testa brauciena laikā. Tāpat mums nav laimējies ar vismazāko 2,7 litru benzīna dzinēju un 3 l V6 dīzeli, toties paveicies tādējādi, ka F-150 XIV ir pirmais sava klana pārstāvis ar īstu hibrīddzinēju. Lai cik tas nebūtu dīvaini, ASV tirgū hibrīdpikapu nav bijis pēdējos desmit gadus.
Tad ko īsti Auto Blitz mums atvedis? Apskatītais eksemplārs ir Ford F-150 Limited, kas ir lepnākā komplektācija pirms Raptor. Jāpiebilst, ka amerikāņu versijai ir divi Raptor – parastais ar 3,5 litru V6 twin-turbo dzinēju un īsta manta, jeb Raptor R ar 5,2 litru V8 kompresormotoru un 720 ZS. Tā kā jau pirmā Raptor cena ir 147 900 eiro, var pieņemt, ka tālāk seko tikai smaga izvēle starp Raptor R un Lamborghini Urus.
Ford F-150 ar lielāko SuperCrew kabīni ir 5,88 m garš, tātad nedaudz īsāks par RAM 1500 (5,92 m), taču kravas kastes garums standartā abiem ir praktiski identisks – 67 collas (5,5 pēdas), jeb 1,7 metri. ASV ir arī garāka F-150 versija “6.5” ar gandrīz divmetrīgu kravas kasti. Radiatora restes noformēšanai nepieciešamā hroma un pulēta metāla pietiktu divpadsmit Ford Focus, bet pirms desmit gadiem iedibinātā vertikālo lukturu koncepcija tagad modernizēta un aprīkota ar jaunāko LED tehnoloģiju. F-150 gaismas tumsā grozās, pārslēdzas un vispār ir lieliskas.
Apstājoties neapgaismotās vietās gan jāatceras par savādu īpatnību, ko šaipus okeāna bija gadījies sastapt tikai Mazda markas automašīnās – kamēr pārnesumkārba atrodas Parking pozīcijā, F-150 nedeg pat gabarītu lampas, bet dienasgaitas svītras automātiski ieslēdzas, tiklīdz ieliekat “draivā”.
Kravas kastes borts kā jau pienākas, ir elektriski verams abos virzienos, un tajā iestrādāta palīgierīce, kas samulsinātu pat Škodas “simply clever” aksesuāru komandu – tās ir t.s. “prezidenta kāpnes”. Uz leju izvelkams pakāpiens Tailgate Step atvieglo nokļūšanu uz visai augstā borta, un, lai šo vingrinājumu ar cieņu varētu izpildīt pensijas vecuma prezidenti, Ford gādīgi papildinājis ietaisi ar teleskopisku mietu, pie kā pieturēties. Lai pēc valsts pienākumu pildīšanas prezidents varētu nodoties praktiskam hobijam, neatkāpjoties no pikapa, bortā iestrādāta arī mērskala un ligzdas līmspīļu nostiprināšanai. Lai nepārsniegtu B kategorijas apliecībai atbilstošo pilno masu, hibrīda pieļaujamā kravnesība ierobežota līdz 830 – 960 kg.
F-150 Limited kabīne sagaida ar “admirāļu zilas” un “vieglas šīferkrāsas” ādas kvadrātmetriem, kuru apkampienos ērti nokļūt, pakāpjoties uz automātiski izbīdāmiem pakāpieniem. Itin visam, ieskatot pedāļu bloku, ir elektriska regulēšana, bet taburetes izmēra paroceni rotā dekoratīvs VIN numurs, izlaiduma gads un automašīnas kārtas skaitlis šajā Limited sērijā. Iekšpusē gan nav albuma ar klasesbiedru bildēm, bet apjomīga mantu kaste. Mērķtiecīgi izslieto “automāta” sviru ar īpašas podziņas palīdzību var iegremdēt viduskonsolē, un pāri tai atvāzt “albuma” vāku, kas piepeši pārtop darba vai ēdiengaldiņā.
Ikkatra ierīce un kloķis liecina, ka F-150 projektēts lieliem darbiem, nopietniem uzdevumiem un ilgstošai prombūtnei no mājām. Pikapam ir īpašs perimetra apgaismojuma režīms, ģeneratora režīms ārējo ierīču barošanai, iebūvēti kravas svari un Eiropas pikapos nesastopama lietojuma programma piekabju vilkšanai. Amerikā F-150 bieži velk piekabes, tāpēc ar parastu Tow režīmu tam ir par maz. Virs transmisijas vadības kloķa atrodas mistiska svira, ar ko var iestatīt piekabes bremzēšanas pakāpi un slodzi uz āķa, bet vēl augstāk greznojas kloķis ar uzrakstu Pro Trailer. Ievadot piekabes izmērus un svaru, ar šo manipulatoru var vajadzīgajā vietā iemanevrēt visu sastāvu, neaiztiekot stūri un neizgāžot garāžas vārtus.
Ierastās komforta ierīces ietver dažādu kameru kompleksu, jaudīgu klimata sistēmu, stāvu 12” displeju, bezvadu Apple Car Play un pat B&O skaņas iekārtu. Importētājam gan nav izdevies laikus nomainīt 230V kontaktligzdas, tāpēc gan panelī, gan kravas kastē tām ir amerikāņu spraudņa standarts.
Kā tas brauc?
Nospiežot amerikāņu titāna starta pogu, instinktīvi gaidām seismisku daudzcilindru spēkstacijas pamošanos, kas pamodinātu arī kaimiņu suņus. Taču šis F-150 ir hibrīds, tāpēc vienīgā reakcija uz kustību ar īkšķi panelī ir noslēpumaina sīkšana kaut kur motortelpas rajonā. Tikai tad, kad sensori konstatē, ka Latvijas marts mēdz būt neciešami auksts, ar brašu rūcienu iedarbojas 3,5 litru V6 dzinējs, drīz vien bagātīgi pietvaicējot apkārtni no līkas un dāsni hromētas caurules labajā pusē.
Pikaps ar hibrīdu ir jaunums arī pašam Ford. 35 kW elektromotors spēj brīvi manevrēt 2,5 tonnas smago spēkratu stāvlaukumos un krustojumos, lai arī baterijas ietilpība drīzāk atbilst kompaktklases hečbeka mērogiem – tikai 1,5 kWh. Izslavētais amerikāņu praktiskums hibrīdā īstenots caur augstāku elektrisko patērētāju jaudu (7,2 kW pie 120V sprieguma), kas attiecīgi ļauj darboties pikapam ģeneratora režīmā un atdot elektroenerģiju tāpat kā to spēj jaunākie elektromobiļi. Pie tam 115 litru bāka ļaus apgaismot māju nesalīdzināmi ilgāk nekā, teiksim, 100 kWh baterija.
Par spīti kolosālajiem izmēriem, F-150 ir viegli kontrolējams lielo spoguļu un pazeminātas sānstiklu malas dēļ. Vienīgais traucēklis ir amerikāņiem tipiskais “plakanais” spogulis vadītāja pusē. Lielā stūre ļauj samērā akurāti dozēt pagrieziena leņķi, tāpēc pie F-150 vadīšanas var pierast dažu minūšu laikā.
Pikapam nav pneimopiekares, toties ir elektroniska amortizatoru vadība. Bez kravas vai piekabes lokšņu atsperes aizmugurē rada tām raksturīgo kratīšanos, taču ne tik laucinieskā garā kā Toyota Hilux. Sport režīmā automobilis kļūst nevajadzīgi saspringts, un 430 ZS sniegto paātrinājumu pikaps ļoti pārliecinoši realizē arī Normal režīmā. Tāpat kā Ranger, arī F-150 diemžēl neatzīst pārnesumu lāpstiņas uz stūres, to vietā piedāvājot šaubīgu risinājumu ar +/- pogām pārnesumkārbas svirā. Desmitātrumu “automāts” gan ir pietiekami izveicīgs un adaptīvs ikdienas braukšanai, bet īpašos gadījumos tā diapazonu var manuāli ierobežot, piemēram, noliedzot izmantot augstākos pārnesumus. Braucot ar F-150 arī var rasties neērts jautājums, kāpēc pārnesumkārbas svira vispār nav uz stūres, jo kolonnas labā puse ir tukša, un F-150 ir tikai viena – kreisā zemstūres svira, kas nav sevišķi ērti. Limited versijā pikapam ir divslāņu sānstikli, taču āra troksnis dažkārt cenšas iespraukties caur panorāmas lūkas blīvējumiem.
Maksa par dominējošu stāvokli satiksmē ir palielināts apgrieziena rādiuss (14,5 m) un sīkas neērtības tikpat sīkās stāvvietās, kurās ar automobiļiem neliela asteroīda izmērā tāpat labāk nerādīties. Pieredze ar V8 konkurentiem sākotnēji radīja bažas par nepiedienīgu degvielas patēriņu, taču F-150 drīz pierādīja, ka ne jau Toyota vienīgā ievingrinājusies efektīvu spēka iekārtu ražošanā. Lai cik ambiciozus skaitļus pikapa krāsainais mērskalu panelis rādītu brauciena sākumā, vidējais patēriņš tik un tā drīz nofiksējas pie 11,7 litru/100 km atzīmes. Tas nozīmē, ka ar standarta bāku (V8 modeļiem ir 136 l) F-150 teorētiski var nobraukt tūkstoš kilometrus. Bez dīzeļa.
Pilnvērtīgam bezceļa testam pirmajā iepazīšanās reizē nepietika laika, taču ekspresizbrauciens apstiprināja minējumu, ka izņemot Ļoti Šauru Bezizeju, citu vērā ņemamu šķēršļu pikapam nav. Katram gadījumam F-150 hibrīdam ir pazeminātie pārnesumi un veseli trīs off-road režīmi – ja nu steigšus jānogādā vakcīna pret Buboņu mēri Jukonā vai Kongo džungļos.
Vai to ir vērts pirkt?
Vai ir vērts pirkt John Deere traktoru? It kā nē, bet ja vajag? Ford F-150 ir nišu nišas produkts, taču pārliecinoši ekipēts, jaudīgs un acīmredzami izturīgs. Labākajās komplektācijās tas apvieno mazas kravas mašīnas praktiskumu ar premium apvidus auto stāju un komplektāciju. Kas tāds der ne katram, taču iespēja vienlīdz veiksmīgi apsekot mālainus tīrumus un kārtot lietas pilsētā noteiktas nozares (un turības) pārstāvjiem ir vismaz apsverama. Maksa par šo iespēju gan ir augsta – demonstrācijas automašīnas pilnā cena sasniedza galvu reibinošus 115 tūkstošus eiro. Taču no F-150 konkurentu pieredzes zināms, ka cena 100 000 rajonā nav šķērslis, lai astronomiski dārga vācu SUV vietā izvēlētos luksusa kravas automašīnu, kas izgatavota no armijas alumīnija un dzimtenē velk sešas tonnas smagu piekabi. Lai gan divreiz dārgāks par Ford Ranger, jaunais F-150 ir pēdējais saprātīgais izmērs pirms Ford Super Duty, kura vadīšanai vajadzētu C kategorijas apliecību un platāku šoseju.
TEHNISKIE DATI
Cena: 114 900 eiro
Dzinējs: 6 cilindri, 3500 cm3 HEV
Jauda: 436 ZS pie 5500 apgr./min
Griezes moments: 773 Nm pie 3200 apgr./min
Pārnesumkārba: 10 pakāpju automātiskā
Pašmasa: 2502 kg
0 - 100 km/h: 5,4 s
Maks. ātrums: n/d
Patēriņš: 9,8 l/100 km
CO2 izmeši: 230 g/km
Konkurenti: RAM 1500, Toyota Tundra
Jūs varētu interesēt arī
300 ZS klases traktoru salīdzinājums
Šajā PROFI testā piedalās septiņi 300 zirgspēku klases trakt...
PROFI TESTS: 50 ZS traktoru salīdzinājums
Šajā profi lielajā testā salīdzināti seši 50 ZS klases trakt...