Menu




INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU – Durbes novada z/s Pīlādži

Intervija 15.05.2020   

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU – Durbes novada z/s Pīlādži

Piejūras mainīgā klimata apstākļos pārdomāti nokomplektētam tehnikas parkam ir īpaša nozīme. Zemnieku saimniecības Pīlādži pieredze liecina, ka jaudīgas un ar kāpurķēdēm aprīkotas mašīnas ļauj ne tikai laikus novākt ražu, bet arī efektīvāk veikt augsnes sagatavošanu.

Zemnieku saimniecības Pīlādži īpašnieks Ēriks Putra profi Latvija viesošanās laikā ir aizņemts ar graudu transportēšanu uz Liepājas ostu, tādēļ par saimniecības attīstību un pieredzi tehnikas parka veidošanā stāsta Edgars Putra, kurš ģimenē ir vecākais dēls un uzņēmumā pilda finanšu direktora pienākumus.

- Saimniecību 1992. gadā dibināja Ēriks Putra, kurš līdz tam vietējā Durbes kolhozā bija strādājis par mehānisko darbnīcu vadītāju. Sākumā bija 7 hektāri zemes, 12 govis, graudkopība un savs saimniecības preču veikaliņš. Pirmā tehnika bija traktors MTZ-52, kurš paša spēkiem tika savākts no detaļām – tas vēl ir saglabājies un ir doma to restaurēt.

 

 

Pamatmērķis bija nodrošināt iztiku ģimenei ar trīs dēliem. Saimniecības attīstība piebremzējās ap 2010. gadu pie 600 hektāriem. Ap to laiku dēli bija izskolojušies un atgriezās saimniecībā. Tika nolemts apsaimniekojamās platības palielināt. Tagad divās saimniecībās kopā ir ap 1970 hektāru. Saimniecības birojs un darbnīcas atrodas bijušo kolhoza darbnīcu un kantora telpās.

Jaunākajam brālim Jānim, kurš izmācījies par dārzkopi, ir jaunā zemnieka saimniecība Pīlādži junior, kura apsaimnieko 190 hektāru, bet pamatnodarbošanās ir puķkopība – audzē vasaras puķu stādus un regulāri piedalās Liepājas pilsētas apzaļumošanas konkursos. Siltumnīcas kopā aizņem ap 2000 m2 – viena ir plēves siltumnīca, pārējās polikarbonāta.

Vidējais brālis Aigars uzņēmumā ir agronoms, bet tēvs pamatā atbild par tehniku un loģistiku. Ļoti labi, ka Liepājas osta ir tikai 27 kilometru attālumā, tādēļ ir zemas transporta izmaksas. Paši veicam izaudzētās ražas pirmapstrādi un tad ar savām kravas automašīnām transportējam uz ostu. Saimniecības pirmsākumos tēvs bija privatizējis kolhoza kalti, kas pakāpeniski modernizēta. Šobrīd tās sirds ir graudu kalte Alvan Blanch ar kaltēšanas ražību līdz 30 t/h. Īslaicīgai uzglabāšanai pielāgotas tehnikas novietnes un noliktavas, taču tagad graudu ilgstošai uzglabāšanai tiek būvēti divi torņi aptuveni divu tūkstošu tonnu ietilpībā un otra graudu izkraušanas vieta.

 

 

Pēc iespējas izmantojam Eiropas atbalsta finansējumu un pakāpeniski attīstāmies. Izveidojusies ilgstoša un veiksmīga sadarbība ar SEB banku, kas palīdz lielākos projektus realizēt. Īpašumā ir vairāk kā 700 hektāru zemes, ap 50 hektāru meža un dīķis 27 hektāru platībā. Pārējās zemes tiek nomātas. Lauki izkaisīti lielā rādiusā no saimniecības centra – Durbes, Aizputes, Priekules novados – tālākais tīrums atrodas 25 km attālumā. Augsnes pamatā ir smagas – māls, mālsmilts. Vidējā zemes auglība 35 – 38 balles. Normālā gadā kuļam vidēji 6,5 tonnas ziemas kviešu. Pagājušajā gadā kviešu raža bija vidēji 5,5 tonnas, bet vasaras kviešiem 4,8 t/ha, bet ziemas rapsis 3,6 tonnas no hektāra. Aprīļa sausums paņēma ap tonnu ražas.

Lauki nav īpaši lieli – vidēji ap 15 – 20 ha, bet pats lielākais ir 105 ha platībā. Mazāki lauki arī nozīmē zemāku tehnikas ražīgumu – daudz laika tiek patērēts pārbraucienos. Aizvien lielāka problēma pavasarī ir brieži, kuri noēd un izbradā rapša sējumus – barā mēdz būt pat ap 100 dzīvnieku, kas nodara ievērojamus postījumus. Jau otro gadu visus laukus apdrošinām pie Latraps.

 

 

Piejūras klimatā ir lielāks risks ciest no kailsala, toties sēt var ilgāk rudenī. Šogad iesēti tikai ziemāji, atlikušie lauki palikuši papuvē vai arī tiem paredzēts veikt meliorācijas remontdarbus. Vecajām sistēmām nepieciešama sakopšana vai remonts. Šiem mērķiem ir kāpurķēžu ekskavators JCB JS130 un nesen iegādātais jaunais riteņekskavators JCB 4CX, kā arī buldozers Komatsu D12-65. Tuvākajā laikā plānojam iegādāties treileri šīs tehnikas transportēšanai, kā arī drenu skalotāju. Vēl, tuvākā nākotnē, ir doma iegādāties īpašu drenu likšanas arklu Soil Max.

Transportā izmantojam tikai kravas auto. Pavisam saimniecībā ir četri kravas vilcēji – divi Volvo FM12, viens Volvo FH12 un vēl viena Scania, kas kalpo kā rezerves auto. Kravas automobiļi pirkti lietoti, ap 8 – 9 gadus veci, taču divas 42 m3 piekabes Wielton gan iegādātas jaunas. Tēvs pats brauc ar vienu vilcēju. Kravas auto vadīšanas tiesības ir arī vidējam un jaunākajam brālim. Traču transporta pakalpojumus citiem nesniedzam.

Uzņēmumā pavisam nodarbināti 14 – 15 darbinieku, no kuriem 10 – 11 nav ģimenes locekļi. Mēs arī paši ikdienas darbos sēžamies pie traktoru vai kravas auto stūres, bet es ražas novākšanas laikā esmu pastāvīgs kombainieris.

Darbinieki mums pārsvarā ir gados jauni cilvēki, kuriem patīk tehnika. Daži sākumā izgājuši šeit praksi un pēc tam palikuši strādāt saimniecībā.

 

 

Saimniecības pirmsākumos bija MTZ markas traktori, no kuriem divi deviņdesmito gadu beigās tika iegādāti jauni. Tie joprojām ir ierindā, taču šobrīd tiek izmantoti diezgan maz- mežā vai dažādos palīgdarbos. Sākumā bija arī trīs Krievijā ražotie kombain Don, taču pakāpeniski attīstoties, pārgājām uz ražīgāku tehniku. 2010. gadā nopirkām pirmo Case IH 8010 kombainu, kurš kalpo vēl joprojām. Vēl ir piecas sezonas nokalpojis Case IH 8230 ar 9,15 metru hederu. Šie abi kombaini aprīkoti ar platajām 1050. izmēra riepām, lai uzlabotu caurgājību smagos apstākļos, taču kāpurķēdes slapjā laikā ir nepārspējamas un bieži vien pat vienīgā iespēja, kā novākt ražu. Bez kāpurķēžu kombaina slapjā gadā mēs nevarētu nokult kādus 120 hektārus. Jaunākais un jaudīgākais saimniecībā ir divas sezonas nostrādājušais Case IH 9240 ar 10,7 metru hederu un kāpurķēdēm priekšējam tiltam. Ar šo kombainu brauc pieredzējis kombainieris ar 33 gadu stāžu.

Case IH kombainus esam izvēlējušies, jo gadu gaitā esam pārliecinājušies par to uzticamību, kas lielā mērā ir saistīta ar konstrukcijas vienkāršību. Sākumā vecākajam no kombainiem bija problēmas ar smalcinātāja gultņiem, taču tad tos nomainīja pret veiksmīgāku risinājumu un tagad jau vairākus gadus nav par ko sūdzēties.

Mums ir izveidojusies laba sadarbība ar Case IH dīleri Dotnuva Baltic – meistari ir zinoši un apķērīgi. Case IH servisam ir uzteicams reaģēšanas laiks – sezonas laikā tas parasti ir tai pašā dienā vai nākamajā rītā. Mums tas ir noteicošais šī zīmola tehnikas izvēlē.

Aizvadītajā ražas novākšanas sezonā no uzņēmuma SIA Klovima pakalpojumā ņēmām Claas Lexion 750 kombainu ar visu kombainieri un salīdzinot varu teikt, ka kvalitātes ziņā tam nebija būtisku atšķirību no mūsu sarkanajiem kombainiem. Ar šo pakalpojumu esam apmierināti, tādēļ arī nākamajā sezonā esam paredzējuši ņemt talkā vienu kombainu ar visu kombainieri no šī paša uzņēmuma.

 

 

Saimniecības traktoru parkā ir četri John Deere traktori – 7260R (2012. g.) modeli pirms pāris gadiem pirkām lietotu, taču tam nācās nomainīt dzinēju un pārnesumkārbu, vēl ir tāda paša vecuma 7530, kā arī 6930 (2011. gadā iegādāts jauns) un 6330 modelis, kuru 2011. gadā iegādājāmies brāļa saimniecībai Pīlādži juniors. Tehnikas parkā uzticami kalpo arī 2011. gada Valtra T171. Vēl ir divus gadus vecs Case IH Magnum 340, kā arī pērnvasar iegādātais Case IH Optum 250 CVX.

Saimniecības lielākais traktors ir pirms trīs gadiem pirktais Case IH Magnum 380 CVX ar aizmugurējā tilta kāpurķēdēm. Togad bija ļoti slapjš rudens un šo traktoru mums atveda uz demonstrāciju. Izmēģinājām, pārliecinājāmies par tā spējām un tā šis puskāpurnieks pie mums arī palika. Kopumā traktoru jaudas saimniecībā ir pietiekamas, pakāpeniski jānomaina vecākie traktori un jāpāriet uz jaudīgākiem, iespējams, kāpurķēžu modeļiem, lai varētu efektīvāk pielietot bezaršanas tehnoloģiju.

Meža darbiem ir Belarus traktors un Palms meža piekabe ar manipulatoru. Starp citu, aizvadītajā rudenī iestādījām 500 eglītes.

Lielais Magnum traktors strādā ar nesen pirkto astoņkorpusu arklu Lemken Diamant 16, kā arī ar Vaderstad NZ Agressive kultivatoru. Ļoti efektīvs agregāts pēc arkla – dienas gaišajā laikā var apstrādāt 60-70 hektārus. Vēl mums ir trīs Kverneland arkli: divi pieckorpusu ES 100 un četrkorpusu EG 85, kā arī pieckorpusu Kuhn Multimaster 122. Augsnes apstrādei vēl ir divas septiņmetrīgas Laumetris šļūces, bet tuvāko pirkumu plānā ir veltņi Vderstad RexiusTwin 630. Vēl ir arī Amazone Catros diski (4 m).

Līdz šim zemi vienmēr arām, taču tagad pirms un pēc rapša domājam iztikt bez arkla. Tādēļ šogad esam paredzējuši iegādāties rugaines kultivatoru Kockerling Vector 620 ar kuru augsni sagatavosim pirms sējas. Visus tīrumus apsējam ar divām sešmetrīgajām sējmašīnām Vderstad Spirit (2012. un 2016. g) Ar to sniegumu esam apmierināti – iepriekš bija trīsmetrīgs Rapid modelis, par kuru arī nevarējām sūdzēties. Servisa un piegādes cenas zviedru sējmašīnām gan ir visai augstas.

 

 

Minerālmēslu iestrādei mums ir trīs Amazone kliedētāji, kurus var uzskatīt par trīs dažādu paaudžu modeļiem. Vienkāršākais ir 2005. gada ZA-M 1500, tad seko 2012. gada ZA-M 3200 ar hidropiedziņu un GPS vadību, bet 2017. gada ZA-TS 3200 ir aprīkots ar pašām jaunākajām tehnoloģijām. Šogad paredzēts iegādāties ZA-TS 4200, kurš aizstātu vecāko no kliedētājiem un kāpinātu kliedēšanas jaudas. Tāpat ir arī piekabināmais kliedētājs Amazone ZG-G 8200, ko izmantojam kaļķim un NKP kliedēšanai. Augsnes uzlabošanai gadā izkliedējam 500 – 700 tonnas kaļķa.

Tāpat ir arī divus un piecus gadus veci miglotāji Amazone UX 4200 ar 24 metru darba platumu. Ar Amazone servisu arī ir gadu gaitā izveidojusies laba sadarbība, turklāt serviss atrodas netālu no saimniecības.

Ūdens pievešanai izmantojam divas padomju laiku Fortschritt hts 100 mucas. Graudu transportēšanai no lauka līdz auto kalpo pārkraušanas piekabes Western WF20 un Umega GPP23. Tehnikas parkā ir arī divi telskopiskie iekrāvēji JCB 541-70 un JCB 530-70. Par tiem arī varam teikt tikai to labāko – kalpo labi, serviss tuvu, ātri pieejams.

Saimniecības vajadzībām vēl ir Mercedes-Benz kravas auto, kā arī vieglā komercauto modeļi – divi Ford Transit Connect (ap desmit gadus veci), kā arī Ford Ranger (2012. g.), Ford Ranger (2020. g, jaunais modelis) un Ford Transit Custom (2018. g.). Visi fordiņi kalpo labi un neraugoties uz nu jau lielo nobraukumu joprojām ir gana uzticami. Saimniecībai ir sava remontdarbnīca un siltie remont-boksi, kas aprīkoti ar telferi.


PROFI LATVIJA NR.22 (2/2020)



 

 

 

 



gallery image
gallery image
gallery image
gallery image

Jūs varētu interesēt arī


Intervija

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Saldus novada Blīdenes pagasta SIA Rāvas

INTERVIJA AR LAUKSAIMNIEKU: Saldus novada Blīdenes pagasta SIA Rāvas

SIA Rāvas vadītājs Uldis Ķirsis juniors stāsta par uzņēmuma...

Intervija

INTERVIJA AR MEŽSAIMNIEKU: Meža Enerģija SIA

INTERVIJA AR MEŽSAIMNIEKU: Meža Enerģija SIA

Par SIA Meža Enerģija pirmsākumiem un izaugsmi stāsta uzņēmu...